Nybildad somalisk krets

FÖRENINGEN * Naturskyddsföreningen har fått tillskott av ännu en krets, Somaliska kretsen, med drygt 250 medlemmar över hela landet.

Artikel 2008-2

Nära 20 000 somalier har sökt en fristad i Sverige undan inbördeskriget i hemlandet. 1997 såg en grupp somalier i Sverige behovet av att stärka känslan för naturen och miljön bland sina landsmän och bildade en miljöförening. Den har samlat 250 medlemmar, som nu beslutat att bli en krets i Naturskyddsföreningen.

- Det är viktigt att sprida miljömedvetenhet bland somalier. Tyvärr finns inte någon plan för hur nyanlända kan lära känna Sveriges natur, men det finns en integrationsplan för samhället i övrigt, säger Ahmed Adam, ordförande i Somaliska kretsen.

Kretsen har två stora uppdrag framför sig. Dels att bidra till att svenska somalier blir mer miljömedvetna och dels att få till miljöinsatser i hemlandet, där det i dag finns stora problem med vattenbrist, avfallsdumpning, fattigdom med mera.

- Det är spännande och utmanande att Somaliska kretsen startar inom Naturskyddsföreningen. Jag är övertygad om det är en bra väg mot verklig integration. Medlemmarna i kretsen är spridda i landet men kommer med tiden att delta i sin hemorts kretsverksamhet, säger Lars Vaste, chef för föreningsavdelningen på Naturskyddsföreningens kansli.

Naturskyddsföreningen har som mål att öka den mänskliga mångfalden i föreningsarbetet. Under 2007 hade Storstockholms Naturguider, Upplands Naturguider och Skånes Närnaturguider flera välbesökta utflykter för nyinflyttade svenskar. Föreningen får bidrag från Friluftsrådet för guidningar.

Linnéa Falk på Naturskyddsföreningens kansli är nybliven projektledare för arbetet att öka representationen och inkluderingen i föreningen.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson