SCA kan förlora FSC-märkning

SKOG * SCA riskerar fortfarande att mista sitt FSC-certifikat. Företaget har friats från en anmärkning, men två återstår. Om SCA får behålla miljömärkningen avgörs i juni.

Artikel 2008-2 Anders Friström

I november förra året fick SCA tre allvarliga anmärkningar för brott mot naturvårdsreglerna i FSC-standarden, så kallade ?Major Cars?. SCA erkände genast att det rörde sig om klara övertramp av reglerna och sade sig sätta in åtgärder för att förbättra sina rutiner. Men hittills har endast en av dessa tre anmärkningar, om bristande naturvårdshänsyn i Norrbotten och Jämtland, utvärderats och avskrivits av certifieraren SGS Qualifor. De andra två kvarstår och ska utvärderas fram till i juni.

Det som granskas är främst om företaget slutat avverka skogar med höga naturvärden, ett regelbrott som Naturskyddsföreningen anmälde förra året, bland annat för SCAs avverkning vid Mellanbergsmyrorna i Västernorrland (se SN nr 1/08).

- Vi kommer nu att noga följa hur SCA åtgärdat de anmärkningar som man fick förra året. Företaget har under många år brutit mot FSC-reglerna, vilket visas inte minst av dokumentation från Naturskyddsföreningens skogsaktiva medlemmar. Det är viktigt att certifieraren gör en grundlig granskning av om SCA nu har slutat att missköta miljöhänsynen, annars ska de rimligen bli av med sitt svenska certifikat, säger Mirjam Lööf, skogshandläggare på Naturskyddsföreningen.

Denna tidning trycks på papper från SCA och oavsett utgången av granskningen funderar nu redaktionen på att byta papper till ett naturvänligare alternativ.

- Efter alla dessa anmärkningar är det svårt att ha förtroende för SCAs skogsbruk, säger Sveriges Naturs chefredaktör Carl-Axel Fall.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson