Så ska vi fira 100 år

FÖRENINGEN * Hur ska vi i Naturskyddsföreningen bäst fira att föreningen fyller 100 år 2009? Hur kan vi använda Internet på ett utvecklande sätt och hur blir vi en bredare förening där alla känner sig välkomna? Det diskuterades på årets kretskonferens.

Skribent Linnéa Falk

Naturskyddsföreningens kretskonferens den 26 april blev ett sprudlande kreativt möte i Riksteaterns lokaler i Botkyrka. Rikskansliets föreningsavdelning, som planerade och höll i konferensen, satsade på att göra den till ett rådslag med stort och aktivt deltagarinflytande.

Deltagarnas viktigaste uppdrag var att ge förslag på och idéer till jubileumsaktiviteter inför föreningens 100-årsjubileum 2009. Förslagen ska samlas till en palett med ett tiotal olika upplägg kring hur man kan fira jubileet i kretsar och länsförbund.

Deltagarna fick spåna fram idéer som sedan samlades tematiskt, varefter alla gick runt och diskuterade och utvecklade idéerna. Till slut sattes allt upp på åtskilliga kvadratmeter teatervägg för en omröstning. Deltagarna satte gröna pluppar för det man själv ville genomföra, och blå för det man ville att någon annan skulle genomföra.

Flest gröna pluppar fick förslagen om fototävling, att göra naturnatten till ett jubileumsdygn och en budkavle¬stafett med flaskpost och cykel. Flest blå pluppar fick förslagen politikerpåverkan i samband med att Sverige är ordförandeland i EU 2009, kampanj för att påverka skolmaten i vegetarisk och lokal riktning och att jobba för vackert och klimat¬smart bygg¬ande.

En av deltagarna på kretskonferensen var Jessica Eklund från Naturskyddsföreningen i Södertälje.

– Jag uppskattade att arrangörerna hade ansträngt sig för att alla skulle bli delaktiga, det är mycket roligare då. Allt verkade vara så genomplanerat. Det är alltid jättekul och inspirerande att träffas. Det känns som att Naturskyddsföreningen är bra på att veta att vi i kretsarna finns, att vi gör ett viktigt arbete. Att vi kan få hjälp och stöd i det vi vill genomföra – det ger inspiration.

Två andra viktiga framtidsfrågor fanns också med på agendan. Dels internkommunikation över Internet, dels hur föreningen kan bli bredare, till exempel bli bättre på att inkludera personer med utländsk bakgrund.

Under diskussionen om internkommunikation konstaterades att det finns bra kanaler för intern information genom till exempel vecko¬brev, kretsbrev och interntidningen Naturkraft, men att det saknas ett välfungerande öppet dialogforum via Internet.

Under det andra passet reflekterades över varför och hur Naturskyddsföreningen ska öka mångfalden i föreningen. Engagemanget var stort och flera deltagare uttryckte att frågorna var viktiga och hoppfulla. Här är några kommentarer: ”I teorin är alla välkomna, men det blir inte riktigt så i praktiken.” ”Vi är underrepresenterade inom vissa kategorier – det är en potential för oss att bli fler.” ”Det är viktigt att spegla hur samhället ser ut för att kunna påverka politiskt, och det är lättare känna anknytning från ung till ung, från utlandsfödd till utlandsfödd.”

Det blev en kretskonferens med både jubileumskänsla och fokus på föreningsutveckling för framtiden. Innan hemfärd sjöng alla födelsedagssången tillsammans – ”Ja, må vi leva i tusende år!”.

Skribent Linnéa Falk