T-tröjor läcker gift

VÅRA KLÄDER ÄR FÖR DET mesta tillverkade i Asien eller Latinamerika. När tygerna till dem bereds i olika bad används ofta en billig kemikalie som heter nonylfenoletoxylat. Ämnet finns i högre eller lägre doser kvar i plaggen. Den här kemikalien är i sig inte farlig för människan, men när nya kläder tvättas följer kemikalien med avlopps¬vattnet till reningsverken och ut i sjöarna. Den omvandlas på vägen till miljögiftet nonylfenol. Det är frätande och hotar vatten¬levande organismer. Grodyngel som utsatts för ämnet har inte kunna anta manligt kön, exempelvis.

Reningsverken förmår inte rena bort mer än cirka 40 procent av nonylfenolen. På reningsverken har man länge undrat varifrån den elaka kemikalien kommit.

När Naturskyddsföreningen i höstas undersökte handdukar började sambanden klarna. Nyligen presenterade Naturskyddsföreningen ytterligare en undersökning, denna gång har 17-t-tröjor analyserats. 13 av tröjorna hade betydande eller höga halter av nonylfenoletoxylat. En t-tröja av märket Cheap Monday hade mycket höga halter. Den var tillverkad i Kina. Några av de testade tröjorna var tillverkade i EU-området. De hade låga halter, men var inte helt fria från ämnet.

– De utsläpp som sker i Sverige är stora, men än värre är utsläppen från produktionen i utvecklingsländerna, säger Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Hur reagerade då klädföretagen? Några veckor efter larmet svarade man så här på företaget Dressman:

– Vi har kopplat in vår norska myndighet Statens Föroreningstillsyn för att få kunskap att gå vidare. Vi har också kontaktat vår leverantör i Turkiet som visat god vilja att undersöka andra vägar. Problemet är ju störst hos dem. Vi är positiva till uppmärksamheten, den kan hjälpa oss att komma tillrätta med problemet, säger Ole Jakob Ytterdal, informationschef på Dressman som har sitt huvudkontor i Norge.

Naturskyddsföreningens råd till dig som konsument är att bygga upp ett efterfrågetryck genom att fråga efter miljömärkta kläder.