Vild och vacker vänskap

Eva-Lena Neiman begrundar hur vänskap skildras, hanteras och växer med flodhästar och vargar, fåglar, fjällhedar och liljekonvaljer i trädgårdslunden.

Skribent Eva-Lena Neiman

”OM VÄNSKAP FUNNES”, skrev den formidable Stig Claesson. Mening¬en dyker upp när jag läser Owen & Mzee: Den sanna historien om en fantastisk vänskap av Isabella och Craig Hatkoff, Paula Kahumbu och med foton av Peter Greste (B Wahlströms). Jag ler hela vägen hem i tunnelbanan medan jag läser om den ettåriga flodhästungen som tsunamin spolade bort från flocken och som räddades i land och fick ett nytt liv med den 130-åriga sköldpaddan Mzee. Berättelsen har länge funnits på webben. Författarna, far och dotter, har tagit reda på vad som verkligen hände. Läs boken! Strunta i invändningar mot att förmänskliga djur. Låt vänskap finnas och böcker som väcker leenden.

MÅNGA KALLAR SIG fågelvänner. Vänskap borde förutsätta en ömsesidighet, men kanske räcker det med upplevelsen av en sådan? Magnus Ullman förmedlar I fåglarnas värld (Bilda förlag) gedigen och mångsidig kunskap om fåglar. Bilderna är många, illustrativa och vackra. Jag blir stärkt i min tillgivenhet till fåglarna och lär mig åtskilligt om ruggning, födoval och mycket mer.

För rovdjursvänner finns nu en dok¬umentation utöver det vanliga. Anders Bjärvalls Trettio år med rovdjur – och människor, (Gidlunds förlag) är imponerande. Här finns en gedigen personlig dokumentation av forskning, debatt och upplevelser som ger goda argument åt oss som vill ha rovdjuren kvar i Sverige. Boken borde också ge nya tankar åt alla som vill ha bort rovdjuren. Bjärvall visar respekt för såväl djur som människor. Om det finns ett ärligt uppsåt att söka kunskap kan vänskap uppstå, också med meningsmotståndare. Bjärvalls bok berör flera fantastiska upplevelser som att få se hur en järvmamma flyttar en unge mellan två hålor!

I HELENA HEYMANS sparsmakade diktsamling Näktergalen övertar natten (Palm¬krons) skymtar nyfikna vargvalpar mellan träden, ett ögonblick väl värt tre nätters kalla väntan! Författarens korta ”diktförklaringar” är lika läsvärda som de täta avrundade små stämningsbilder som dikterna utgör. Här är orden vän med upplevelsen.

Bjärvalls skildringar väcker längtan till fjällen. Det är bara att börja planera vid köksbordet med Vandra Kungs¬leden. Från Abisko till Hemavan av Claes Grundsten (Prisma). Här finns allt, från tips på fotbeklädnader och packning till fågellokaler och växter. För den som gått en bit på Kungsleden är boken en nostalgitripp. Skavsår och blåhakar dyker upp i minnet. Bildernas skärpa och stämning förstärker längtan till fjällens tystnad. Den som kan tänka sig att vandra i ett mindre vilt landskap, men inte desto mindre intressant, kan göra Strövtåg på Bohusläns sockertopp (Fahlén, Stigh, Årebäck). Boken handlar om Älgön-Brattön och bokens författare nöjer sig inte med vänskap utan drar till med kärlek plus berg som utgångspunkt för en populärvetenskaplig promenad med konsten som följeslagare i naturvetenskapens periodiska system och mineralers mysterium. Även för mig, som bara upplevt glimtar av denna övärld, ger boken många insikter om hur man lär sig läsa ett landskap.

DEN SOM INTE VILL RESA, utan gräva, så och ansa hemma rekommenderar jag slutligen Den vilda trädgården av Gabriella Dahlman (Natur & kultur). En vidgning av Naturskyddsföreningens Vilda grannar-tänkande. Trädgårds¬kunskap och historia varvat med inspirerade bilder och förslag för alla som vill odla sin vänskap med det vilda också i träd¬gården.

Skribent Eva-Lena Neiman