Att fixa en stämma

En dag i september 2006 ringde Maarit Gustavsson från rikskansliet och frågade om vi kunde tänka oss att hjälp till att anordna riksstämman 2008. Skulle vårt lilla länsförbund klara ett sådant arrangemang?

Skribent Ronny Fallberg, Ordförande, Naturskyddsföreningen Södra Älvsborg

Vid nästa styrelsemöte togs frågan upp, vissa i styrelsen tände direkt medan andra var mer eftertänksamma. Alla kretsar informerades om vad som krävdes av oss. Boråskretsen var den viktigaste att få med eftersom stämman skulle förläggas i Borås.

I början av 2007 kunde vi lämna ett positivt besked till riks.

Länsförbundets arbete startades med ett stormöte

i augusti. Den stora diskussionen gällde utflykterna, vi bildade en arbetsgrupp på fem personer som tog med sig utflyktsförslag från hela sjuhäradsbygden. Efter många men roliga möten fick vi ett trevligt och varierat utflyktsprogram. Kretsarna och några lokala föreningar tog på sig var sin utflykt.

Snart var det dags för förberedelser inför själva stämman, som till exempel utsmyckning av lokalen, utställningar, turistinformation och transporter. Sen blev det den 12 maj då alla anmälningar skulle ha kommit in. Veckan efter trodde vi att vi skulle veta ungefär hur många som skulle delta i utflykterna, med tanke på hur många bussar och matportioner som skulle fixas. Men det verkade som att de flesta anmälde sig senare. Efterhand som vi närmade oss stämman ökade e-post- och telefontrafiken kraftigt.

Men onsdagen innan stämman blev det plötsligt tyst. Det kändes lugnt inombords, det mesta var under kontroll.

Under stämman kändes det som allt fungerade bra av det som vi kunde påverka. När stämman avslutades började vår utflyktsverksamhet. Det fungerade bra. En viss oro fanns inför den botaniska utflykten, skulle den torra försommaren göra att vi bara skulle kunna visa upp bruna intorkade blommor. Men lite regn under veckan gjorde underverk.

Säkert blev det några mindre misstag, men på det hela taget är vi mycket nöjda med arbetet och med alla förnöjsamma deltagare.

Det var ungefär 35-40 personer från oss som hjälpte till att förverkliga stämman. Samarbetet mellan oss och rikskansliet fungerade också bra.

Skribent Ronny Fallberg, Ordförande, Naturskyddsföreningen Södra Älvsborg