En natt i naturen

FÖRENINGEN * Naturnatten firades på ett 80-tal orter runt i om landet under natten mellan världsmiljödagen den 5 juni och nationaldagen den 6 juni. Över 200 aktiviteter erbjöds. Musik, dikter, nattsjungande fåglar, fladdermuspejling, nattfjärilar, lägereldar och historieberättande var vanliga inslag

Skribent Anders Friström

Tanken med naturnatten är att stärka människors känsla för naturen och därmed deras vilja att värna naturen. Det är tänkt att bli ett årligen återkommande arrangemang. Den första Naturnatten arrangerades i Uppsala för tre år sedan, nu har idén spritt sig till hela landet.

Döderhultskretsen bjöd på kaffe och korv i Hycklinge hage i försommarkvällen. Blomstervandring och fågelspaning stod på programmet, liksom spelemän med nyckelharpa och besök av ”Carl von Linné” och nattvandring till sjön Eckern.

– När vi tysta satt vid sjön och spanade kunde vi se fladdermöss som jagade över vattnet, fiskar som slog och nymånens skära som speglade sig i vattenytan. I skogen hördes nattskärra och kattuggla, berättar Catharina Lihnell Jernhester, ordförande i Döderhults naturskyddsförening.

– Om det blev lyckat? Jag vågar påstå att det blev en succé. Uppskattningsvis 80-90 personer besökte hagen den här kvällen. Alla jag såg gick omkring med ett leende på läpparna trots att myggen var envisa.

Malmökretsen gick på upptäcktsfärd i Malmö kalkbrott, bland näktergalar och grönfläckiga paddor. Skarakretsen grillade i skymningen vid Hornborgarsjön och lyssnade efter nattfåglar. Östersundskretsen försökte med kärnkraftsdiskussion, men lockade bara en enda besökare. Tyresökretsen erbjöd bland annat möjligheten att lyssna på skogens ljud från en hängmatta i skogen, nattpaddling och fladdermusspaning. I Orsa bjöd kretsen på fäbodliv vid Ödarvs fäbodar, med kulning, sägner, historieberättande och nattvandring upp på berget Ödarvsklitten.

I Uppsala, där man redan firat naturnatten i flera år, erbjöds ett omfattande program med bland annat naturkonst, kvällsvandring längs Linnés Gottsundastig, klimatvandring längs Fyrisån, fladdermusstudier vid Wiks slott och nattsångarcykelutflykt.

– Det gick väldigt bra, säger Tanja van de Meulebrouck från länsförbundet i Uppland. Populärast var naturguidningarna i Gredelby hagar utanför Knivsta som lockade 50 personer. Det var annars mellan 5 och 20 besökare på varje aktivitet. Vi hade vår utgångspunkt i naturmuséet Biotopia i Uppsala, där vi också hade ett femtiotal besökare.

Ett problem var att arrangemanget krockade med studentfirandet.

– Men det är roligt att naturnatten nu firas i hela landet. Vi är stolta och blev extra taggade att göra ett stort och bra arrangemang som når ut. Vi hade också många nya besökare i år, utöver föreningens aktiva.

Skribent Anders Friström