Heta debatter på stämman

FÖRENINGEN * Närmare 200 ombud och många föreningsaktiva intog helgen före midsommar Grand hotell i Borås. Det debatterades, röstades och saknades inte dramatik när Naturskyddsföreningen höll riksstämma.

Skribent Carl-Axel Fall

ORDFÖRANDE MIKAEL KARLSSON öppningstalade bland annat om nyvunna segrar, exempelvis att föreningen fick regeringen att backa när den ville skära ned naturvårdsanslagen, avslöjandena om miljögiftet nonyfenol hörde också dit. Han talade vidare om att föreningen inför det kommande 100-årsjubileet 2009 går mot en ännu bredare folklig mobilisering.

– Vi ska rädda natur, folkbilda, samverka, starta fler nätverk, fler länskanslier och utveckla föreningen. Vi gör det i en tid då det rullar en mental miljörevolution genom samhället. Det är samma stämning i hela Europa och i utvecklingsländerna. Nu är miljörörelsens tidevarv.

Generalsekreterare Svante Axelsson talade om allt spännande som väntar under jubileumsåret, bland annat världens största slåtterfest och flera stora tv-evenemang. Han manade vidare miljöaktiva att prata mer om lösningar än om problem.

– Ska vi nå de många som nu är intresserade av oss kan vi inte bara komma med skräckpropaganda. Vi måste gå ut med ett budskap så att folk söker sig till oss, vi ska vara hinderröjare och visa att en annan värld är möjlig.

Lokal historia och miljökamp på riktigt västgötska stod bland andra värdarna Birgitta Andersson och Ronny Fallberg för.

En stor del av stämmoförhandlingarna gick åt till att diskutera valberedningens förslag och arbete. Det blev stundtals en laddad stämning men också öppen och lösningsorienterad. Bakgrunden var den att valberedningen under vårvintern försökt hitta en ny ordförandekandidat för föreningen. Då började ett antal människor i styrelsen och på andra håll agera. Vad hade hänt? Vem hade sagt vad och varför? Hur ska en valberedning arbeta? Det var kring detta som diskussionen på stämman uppehöll sig.

När det så småningom drog ihop sig till ordförandeval gick processen snabbt. Mikael Karlsson var valberedningens enda förslag och han valdes enhälligt till ordförande. Några personer meddelade att de lade ned sina röster.

När den nya valberedningen senare skulle väljas blev det återigen en långdragen procedur. Ur en lista på nio personer skulle fem vaskas fram. Den nya valberedningen blev en komposition där två personer från den tidigare valberedningen ingår. Bengt Jürs, Skåne, som ägnat kraft åt att ena diskussionen, blev valberedningens ordförande.

Styrelsens förslag för de prioriterade områdena fram till 2010 klubbades relativt raskt. I vägvisarna för klimat¬arbetet heter det bland annat att naturskyddsföreningen ska verka för ”att Sverige och EU går före och avvecklar fossila bränslen och kärn¬kraften utan att livskvaliteten minskar”.

Behandlingen av de dryga 50 motionerna föregicks av diskussioner i utskott. Motionerna handlade om jakt, trafik, lågenergilampors miljöpåverkan, samhällsvärdet av tätortsnära skogar med mera. Den motion som krävde att föreningen ”intensifierar” sitt arbete mot GMO-grödor fick inte med sig stämman längre än till styrelsens förslag om att föreningens ställningstagande ska ”förtydligas”.

Flera motioner handlade om vindkraftens utbyggnad i områden med höga naturvärden. Debatten blev lång. Stämman beslöt bland annat att ”vindkraftsexploatering aldrig får ske så att mycket höga naturvärden hotas”. Styrelsen fick också i uppdrag att utreda förutsättningar att utveckla kriterierna för Bra Miljöval-märkning av vindkraften så att risken att fåglar och fladdermöss dödas minskas.

Frågor om formalia kring riksstämman hänsköts emot styrelsens vilja till en arbetsgrupp.

Motionerna om klimatpolitiken debatterades med stort engagemang. Det fanns ett tryck att föreningen ännu hårdare skulle prioritera klimatarbetet. Det slutade bland annat i en skrivning där klimatfrågan ska vävas in i all relevant föreningsverksamhet och att föreningen ska arbeta mer för att få med andra organisationer i arbetet.

Stämman röstade också emot styrelsen om det ekonomiska stödet till kretsar och länsförbund. Stödet höjdes från 15 kronor till 20 kronor per kretsmedlem.

Några andra beslut från stämman:

– Ett förbud mot brytning och utvinning av uran i Sverige bör införas.

– Kommuner föreslås få vetorätt redan mot undersökningstillstånd för uranbrytning.

– All jordbruksmark bör få stärkt skydd.

– Styrelsen får i uppdrag att fundera på hur elektromagnetiska fälts miljö¬påverkan ska hanteras.

– Medlemsavgifterna blir oförändrade fram till 2010.

Förutom stämma hölls seminarier, workshops, nätverksmöten och utställningar. Här fanns ombud i alla åldrar. Fältbiologerna räknade genusfärgen på inläggen och det fanns gott om tillförsikt och vitalitet i korridorerna.

Styrelsen förnyades med tre namn: Linda Birkedal, Maria Schultz och Michael Teilus. Slutat har Lena Jarlöv, Mia Torpe och Hans Egneus.

Skribent Carl-Axel Fall