Modet byter modell

Mode och miljö kan synas som en omöjlig ekvation. Men mycket av modebranschens kreativitet handlar i dag om miljöansvar. I höst får till exempel vintage, eller secondhand, en egen Bra Miljöval-märkning.

Skribent Catrin Hellmark

DE SENASTE TVÅ ÅREN HAR svenskarna handlat kläder som aldrig förr: modeintresset är stort, utbudet har ökat och priserna gått ner. Samtidigt ökar också miljöengagemanget; klädköparna blir mer medvetna och i dag har flera stora kedjor miljömärkta kollektioner och strategier för hållbart mode samtidigt som Svensk Handels sommarrapport i år visar att 40 procent av klädföretagen har miljöbra alternativ. Men det är fortfarande en liten andel av det totala sortimentet.

¬- Vi vet att miljövänliga kläder ökar, men det är från små volymer, säger Emma Hernell på Handelns Utredningsinstitut, HUI. Det är inte heller så att konsumenterna handlar mindre av hänsyn till miljön: under första halvåret 2008 ökade detaljhandeln.

– Vi ser ingen effekt av miljödebatten. Konsumenterna spenderar lika mycket, möjligtvis omfördelar de sina pengar och lägger mer på ekologiska varor.

Men Lotta Ahlvar, som är vd på Svenska Moderådet, märker en ändrad mentalitet hos både konsumenter och producenter:

– Man ser den inte i försäljningssiffror, men jag upplever en ganska stor attitydförändring. Klädföretagen jobbar med det här sedan ett tiotal år och hos allmänheten väcktes intresset runt 2006. De flesta vill bli mer miljövänliga och i dag finns också andra begrepp än för tio år sedan då det var mycket fokus på bomull och grötfärgat. Nu talar man till exempel om vintage, secondhand, återvunna material och alternativa material som hampa.

LINDEX ÄR ETT FÖRETAG som tagit fram kläder i ekologisk bomull och även badkläder i återvunnen polyester.

– Vi märker att vi får fler förfrågningar om ekologiska kläder, men kunderna vill ha både mode och miljö. Det är viktigt att kläderna är moderiktiga, säger informationschef Sara Carlsson. Hon ser också unisexmodeller på barnkläder och god kvalitet som ett sätt att arbeta mer hållbart: kläderna kan användas av både killar och tjejer och de kan ärvas.

Liknande tankar hittar man hos Boomerang som håller på att ta fram ett nytt koncept för barnkläder. Från våren 2009 ska kedjans kunder kunna köpa ett plagg i butik, lämna tillbaka det när det blivit urvuxet och då få rabatt på ett nytt köp.

– De återlämnade kläderna fräschas sedan upp av oss och säljs secondhand i våra butiker. När de blivit alltför slitna för försäljning så ska de återvinnas i vår heminredningskollektion, till exempel i lapptäcken, säger vd Fredrik Larsson.

Ett arbete mot en bättre helhetssyn står Sustainable Fashion Academy för. Det är en utbildning som startades våren 2008 av människor inom mode och design, miljö och mänskliga rättigheter. Under åtta månader får deltagare från såväl stora som små företag lära sig arbeta mer hållbart med mode. Och får kanske även en ny syn på design och kläder.

– Vi jobbar utifrån produkters livscykel: råmaterial, produktion, återförsäljning, transport och vad som händer efteråt, när varan är förbrukad. Man måste ta ansvar för alla led, säger projektledaren Mike Schragger, som menar att det kommer att ställas nya krav på företagen i framtiden. Akademin vill förbereda modebranschen för en annan affärsmodell än dagens hets och ständiga ström av nya produkter.

– Det känns spännande att få ett helhetsperspektiv. Jag vill tänka långsiktigt och inte jobba med trender. Det vore fantastiskt att hitta mina kläder i en riktigt bra vintageaffär om 20 år! säger en av deltagarna, designern Susanne Beskow som driver företaget van Deurs.

DET PRODUCERAS OCH SÄLJS som sagt stora mängder kläder – de flesta av oss har troligen, som Lotta Ahlvar på Moderådet påpekar, tillräckligt med kläder för att inte behöva handla nya på minst ett år. Men vi vill förnya oss, ha roligt och kittla modenerven, och då är det kanske dags för nya tankar:

– Vi kan inte fortsätta att ständigt öka konsumtionen, men vi säger inte att man ska sluta köpa, säger Eva Eiderström, chef för Naturskyddsföreningens Handla miljövänligt-kontor.

I stället vill hon puffa för att det som nu hänger oanvänt i våra garderober eller hamnar på tippen kommer i omlopp och används på nytt, i befintligt skick eller omsytt.

Från hösten 2008 kommer secondhandkläder att kunna märkas med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Begagnat är dessutom en outsinlig källa till inspiration, menar designern Bea Szenfeld som bland annat designar vintagekollektioner och arbetar mycket tillsammans med Myrorna. Ett exempel är underklädeskollektionen Tusen och en rand som syddes av gamla randiga herrskjortor.

– Man kan verkligen göra fantastiska saker av gamla ting! Sedan är det en utmaning också: det är ingen match att göra något av en stor budget, men det är kul att se ”hur mycket kan jag få ut av de få ören jag har?”, säger Bea som även håller workshops om hur man kan sy om secondhandplagg till nya, personliga skapelser.

– Jag vill få människor att tänka till och se att det finns så mycket som går att ta vara på och använda på nya sätt.

Det är en tanke som exempelvis Stadsmissionen i Stockholm anammat: där syr man om inlämnade plagg och säljer under märket Remake – något för den som inte är så händig men ändå vill vara ”ekochic”.

Det finns ändå ingen textilfiber som håller för evigt; ibland måste man köpa nytt. Då är det idé att hålla utkik efter de miljö¬märkningar som finns. De vanligaste i dag är Bra miljöval, Svanen, EKO – sustainable textile och EU-blomman. GOTS (Global Organic Textile Standard) är en ny internationell märkning som börjat dyka upp.

FOTNOT Läs mer om hållbart mode och miljömärkning i Naturskyddsföreningens temabok 2008, Grön design.

Skribent Catrin Hellmark