Ökad vindkraft

ENERGI * Energimyndigheten höjer nu ambitionsnivån för vindkraften. Myndigheten föreslår ett nytt planeringsmål på 30 TWh till år 2020.

Skribent Anders Friström

För att klara detta krävs en snabb utbyggnad av nya vindkraftverk. Enligt de nuvarande planerna skulle vindkraften inte nå 30 TWh förrän tio år senare, år 2030.

– Det är i grunden positivt med en snabbare utbyggnad, stor hänsyn måste dock tas till biologisk mångfald och naturvård. Områden med höga naturvärden behöver undantas redan tidigt i planeringsprocessen. Nu fredas bara nationalparker och obrutna fjäll¬områden av naturvårdsskäl, säger Klas Hjelm, naturvårdschef på Naturskyddsföreningens kansli.

Energimyndigheten presenterade också nyligen nya och utvidgade områden av riksintresse för vindkraft. Sammanlagt är det 10?000 kvadratkilometer, varav 4 000 till havs. De utpekade områdena räcker till cirka 20 TWh.

– De nya riksintresseområdena visar att en utbyggnad av svensk vindkraft är möjlig, inte bara längs kusterna utan också inne i landet. Det är viktigt för att uppnå EUs mål för förnybar energi till år 2020. Men det behövs en utbyggnad på platser också utanför dessa områden, framhåller energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger.

Det är större områden med god vind och långt till bebyggelse som ritats in. Riksintresseområdena ska nu läggas in i den kommunala planeringen och vara vägledande för den ofta krångliga tillståndsprövningen av vindkraftverken. Men det är också i den prövningen som utbyggnaden ska vägas mot andra intressen, exempelvis naturvård.

– Det vore bättre om vindkraftsplaneringen också pekade ut stoppområden, där vi absolut inte vill ha några verk, säger Klas Hjelm.

Skribent Anders Friström