Unga klimatvinnare

KLIMAT * Gymnasieelever landet runt har för andra året i rad funderat ut nya lösningar på klimatproblemen i tävlingen Klimatkampen. Det råder ingen brist på idéer för en klimatsnål framtid.

Skribent Anders Friström

Klimatkampen är en tävling för gymnasieskolor som premierar nya lösningar på klimatfrågan. Eleverna tävlar i tre klasser: samhället, innovationer och livsstilar. Årets tävling lockade 230 team med sammanlagt närmare 1900 elever från 66 skolor.

– Det är hoppingivande att se så mycket kunskap och engagemang hos dagens unga. Det är ju ni som är morgondagens besluts¬fattare och företagare och kommer att fixa klimatfrågan, sa Pär Holmgren, meteorolog på SVT, prisutdelare och medlem av prisjuryn för klimatkampen.

Årets vinnare i samhällsklassen var Andreas Nordin och Björn Lindgren från Palmcrantz¬skolan i Östersund. De har utvecklat förslag till ett system med individuella utsläppsrätter i Sverige. Det är en idé som diskuterats mycket i Storbritannien och Irland, men knappast alls här i Sverige.

Vinnare i innovationsklassen var en grupp från Polhemsgymnasiet i Göteborg. De har utvecklat ett koncept till ett miljöcentrum i passivhusteknik. Besökarna ska både kunna lära sig om klimatproblemen och kunna hitta miljötekniklösningar.

Livsstilspriset vanns av en grupp elever från Härnösands gymnasium som drivit projektet ”byt bil mot buss och ben”. De har informerat allmänheten, delat ut tacksamhetsbullar till kollektivresenärer, ordnat cykeldemonstration och fixat samarbete med det lokala bussbolaget. Flera av gruppens förslag håller redan på att bli verklighet.

Skribent Anders Friström