Barn som klimatambassadörer
Artikel 2008-5 Anders Friström

Enligt Rädda Barnen riskerar minst 175 miljoner barn om året att drabbas av klimatrelaterade naturkatastrofer under nästa årtionde. För att möta detta mobiliserar nu Rädda Barnen tillsammans med bland annat Plan international och ActionAid barn och ungdomar runt om i världen att göra sina röster hörda. De utbildas till att lära andra om klimatfrågan och att skydda sig mot väderkatastrofer. Barn och ungdomar i El Salvador planterar också träd på kullarna runt bebyggelsen för att binda marken och undvika farliga jordskred. Projektet arbetar även med att göra barns röster hörda i klimatförhandlingarna och skickar barndelegationer till FNs klimatmöten.

www.childreninachangingclimate.org

Om Sveriges Natur