Gifter i tryckta T-tröjor

GRÖN GUIDE * Trots att ftalater finns med på Textilimportörernas lista över otillåtna kemikalier finns de ofta i t-tröjor. Det visar en undersökning från Naturskyddsföreningen.

Artikel 2008-5

Föreningen har analyserat 20 tröjor och funnit att ftalater förekom i 19 av dem. Sex av tröjorna hade höga eller mycket höga värden.

Ftalater används som mjukgörare i plast. I de undersökta tröjorna fanns ämnena i tryckta dekorationer. Det finns olika ftalater, några av dem är klassade som hormonstörande och cancerogena. Den högsta halten av ftalaten DEHP var 22 procent av tryckets vikt och förekom i en tröja från Carlings.

Enligt EUs begränsningsdirektiv får en rad ftalater inte finnas i leksaker, bland annat DEHP. Men det finns inga regler som begränsar användningen i barnkläder eller andra kläder.

- Negativa miljö- och hälsoegenskaper av ftalater är kända sedan länge. Därför är det oroande att textilföretagen inte har kontroll på vad importerade kläder innehåller. Att lagstiftningen inte förbjuder dessa gifter är oacceptabelt, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

Ftalater har många olika källor och når miljön och människor på flera sätt. En möjlig väg är att när kläder som innehåller ftlater slits, kommer ämnena ut i inomhusdammet. Damm som sedan hamnar i vår mat och som vi andas in. Ftalater är påvisat i höga halter i flera studier av inomhusdamm. Damm består till stor del av avnött material från textilier.

Som konsument kan man minska belastningen av dessa ämnen i sina hem och i miljön genom att välja miljömärkta textilier. Ingen av de stora och kända miljömärkningarna tillåter plasttryck på textilier.

De värsta t-tröjorna

Just a fucking t-shirt (Carlings)

Levis (NK)

Puma (Intersport)