Hål i avgasregler
Artikel 2008-5 Anders Friström

TRFIK * Sverige är fortfarande det EU-land som har högst koldioxid¬utläpp från nya personbilar. EU-snittet för 2007 låg på 158 gram, för Sverige var siffran 180 gram, trots en hög miljöbilsandel i nybilsförsäljningen. SAAB låg i snitt på 189 gram och Volvo på 188. Höga utsläpp hänger samman med hög bränsleförbrukning.

Förra året presenterade EU-kommissionen ett lagförslag som innebär att billtillverkarna till 2012 måste minska det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar till 130 g per km. Men förslaget gäller bara personbilar som väger under 2,6 ton. Förslaget behandlas nu i Europaparlamentet och ministerrrådet.

Bilindustrin motarbetar den nya lagstiftningen och vill att kraven skjuts upp genom en långsam infasning över flera år. Lagkraven ska enligt industrin till en början också endast gälla de bilar som redan har de lägsta utsläppen.

Men för att slippa lagkraven kan biltillverkarna göra bilarna tyngre eller registrera dem som lätta lastbilar. Detta var vad som skedde 1975 när USA införde en liknande lagstiftning. För att komma undan uppfann biltillverkarna då stadsjeepen. Nu befarar Naturskyddsföreningen en liknande effekt i Europa.

Ett annat viktigt kryphål som industrin driver är att mildra effektivtetskraven på bilar som kan köras på t ex etanol eller gas, ett krav som fått starkt stöd i parlamentets industriutskott.

- Om industriutskottets linje vinner blir lagstiftningen så full av kryphål att biltillverkningen inte kommer att påverkas alls, säger Magnus Nilsson.

Parlamentet och ministerrådet röstar om förslagen nu i oktober därefter startar en sammanjämkningsprocess.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson