Klimatkompensation från böndernas åkrar
Artikel 2008-5 Anders Friström

TEMA * Vi-skogen är ett trädplanteringsprojekt som drivs av Kooperation utan gränser och tidningen Vi, med stöd av Sida. Målet är ett grönt bälte av träd runt Victoriasjön. Projektet arbetar med att skapa uthålliga jordbruk med en kombination av träd och grödor, träd som ger skugga, foder, brännved, gödning till marken och mycket annat.

- Ett förbättrat jordbruk är en motor för fattigdomsbekämpning och projektet har därför varit mycket framgångsrikt, säger Paskazia Mwesiga, samordnare för Vi-skogen i Mwanza i Tanzania.

Under tjugofem år har Vi-skogen byggt upp en effektiv organisation för att sprida verksamheten ut i byarna och till sist få trädplanteringen att fungera på egen hand i olika regioner. Vi-skogen planerar nu också att sälja certifikat för klimatkompensation här i Sverige från böndernas träd på åkrarna i Kenya och Tanzania. Böndernas träd på åkrarna står kvar under lång tid och binder då koldioxid.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson