Snabba klimatskift
Artikel 2008-5

I slutet av istiden blev det hastigt varmare vid två tillfällen med en kallare period emellan. Dessa episoder påminner om dagens uppvärmning. En analys av en ny iskärna från Grönlands inlandsis, fram¬tagen av det internationella forskningsprojektet NGRIP, visar att skiftet mellan varmare och kallare klimatregimer kan gå väldigt fort. För 14 700 år sedan gick skiftet på bara tre år och innebar ett temperatursprång på tio grader. Den andra omsvängningen från kallt till varmt för 11 700 år sedan tog 60 år. Avkylningen för 12 900 år sedan pågick däremot i århundraden. De nya rönen kan användas för att trimma datormodellerna för framtida klimatförändringar.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson