Snart fyller vi hundra

FÖRENINGEN * Nästa år fyller Naturskyddsföreningen hundra år, det ska naturligtvis firas. En kavalkad av aktiviteter planeras runt om i landet, med kulmen på födelsedagen den 16 maj.

Skribent Anders Friström

Redan i början av året görs en annonskampanj, sponsrad av DN, för att tala om att föreningen fyller hundra. Tillsammans med olika samarbetspartners lanseras i februari ett kort med rabatter på bland annat ekomat, resor och naturguidningar med mera som säljs till förmån för Naturskyddsföreningen.

I april dimper så Sveriges Naturs stora jubileumsnummer ner i din brevlåda. Samtidigt produceras en jubileumsbok, som även är föreningens temabok för 2009. Boken kommer att innehålla såväl tillbakablickar som framtidsskådningar och lanseras på födelsedagen i maj.

I Sveriges Natur presenteras då också en stor naturfototävling öppen för alla medlemmar.

– Vi diskuterar nu med flera tv-kanaler om att uppmärksamma vårt jubileum, säger Anders Mannesten, som är föreningens projektledare för jubileet. Vi hoppas på en programserie om sex program under året i en kanal. Diskussioner förs också med ytterligare en kanal om samarbete kring miljöprogram, men inget är klart ännu.

Höjdpunkten under året kommer att vara den stora hundraårsfesten i Stockholms Stadshus på födelsedagen den 16 maj. Blå hallen och Gyllene salen är bokad för banketten. Den helt ekologiska festmenyn bekostas delvis av sponsorer, vilket håller nere entréavgiften för de medlemmar som vill delta.

– Det kommer att vara högtidligt, men inget fracktvång, säger Anders Mannesten.

Jubileumsboken presenteras i samband med festen. Samma helg hålls föreningens rikskonferens i Stockholm.

Kretsar runt om i landet uppmanas också att ordna egna lokala 100-årsfester. De kan till och med rekvirera recept på jubileumstårta från rikskansliet.

Till födelsedagen presenteras också ett ”jubilieumsfrimärke” tillsammans med Posten AB. Motivet är självklart en pilgrimsfalk.

Naturnatten, mellan 5 och 6 augusti, firas i år som en del av jubileumsaktiviteterna. Under ängens dag i början av augusti anordnas slåttergillen på ängar runt hela Sverige. Miljökabarén Sweet Dreams kommer att turnera bland intresserade kretsar under året. En landsomfattande satsning görs även på naturguidningar med hundraårsperspektiv på landskap och natur.

Till hösten inleds en skolsatsning i samarbete med DN riktad mot elever i årskurs 8. Ett skolmaterial kommer att produceras kring miljö- och klimatfrågor. Naturskyddsföreningen kommer också att finnas med på olika ungdomsarrangemang: Gothia cup, Ung09 med flera, och presentera en webbplattform med lättillgänglig kunskap om miljöfrågor.

Under hösten ger också Riksteatern en familjeföreställning med miljötema i samarbete med Naturskyddsföreningen. Föreställningar kommer att ges på minst tjugo orter och kretsarna kommer att ha möjlighet att göra kringarrangemang.

I december avslutas festligheterna med en ljusfestival på Riddarfjärden i samband med Nobelfestligheterna. Ljusspel kommer att svepa från Riddarholmen, över Mariaberget och upp mot Västerbron. Den energi som används kommer att vara småskalig förnybar energi från solceller och vindkraft. Energisnåla LED-lampor ska lysa upp vintermörkret. Festivalen är ett samarrangemang med Stockholms stad och ska förhoppningsvis bli en riktig folkfest.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i