Världens chans

Jorden runt pågår oroliga samtal om klimatet. Hur ska marken räcka till både mat och biobränsle? Vad händer med vattentillgången när skogen fälls och öknarna breder ut sig?

Hur ska de fattiga ländernas krav på mer energi och utveckling kombineras med minskade utsläpp?

Vad kan en enskild individ göra när hela jorden har fått feber?

Vi har rest och träffat människor som på olika sätt hanterar klimatproblematiken och som visar att det går att agera, både i vardagen och politiken. ­Riktningen är klar – att komma bort från olja, kol och naturgas och i stället växla in på förnybara energislag: Vind, sol och, inte minst, energieffektivisering.

Hittills har världen med de flesta mått mätt faktiskt blivit bättre. Det finns hopp.

Läs vår temasatsning om den globala klimatkampen.

Kraftsamlingen

Runt om i världen finns tusentals miljöorganisationer och sociala rörelser som arbetar med klimatfrågan. På kartan visas Naturskyddsföreningens allierade i världen, organisationer som vi samarbetar med direkt samt internationella nätverk där föreningen är medlem. Huvuddelen av vårt internationella samarbete i Syd och Öst finansieras av Sida.

Alla organisationer arbetar inte direkt med klimatfrågan, men även de som arbetar med skogsskydd eller ekojordbruk bidrar till minskade utsläpp och förbättrad motståndskraft mot klimatförändringar. Sammantaget blir det ett finmaskigt nät av människor som kämpar för att förbättra sin tillvaro och bygga en hållbar värld.

Färgerna på länderna markerar vilka som har stora eller små utsläpp. Det är utvecklingsländerna i Syd som påverkas allra mest av klimatförändringarna. Men människorna där har en livsföring som belastar klimatet ytterst lite. Vi i den rika världen släpper ut växthusgaser medan de fattigaste får ta konsekvenserna.

– Nord måste övertyga Syd om att man menar allvar, minska sina egna utsläpp och ändra sin livsstil, först då kanske folken i de fattiga länderna kan tänka sig att hjälpa till att minska utsläppen. Kom ihåg att Afrika bara står för två procent av de globala utsläppen, säger Michel Karikpo från organisationen Oilwatch Africa i Nigeria.

Följ med Sveriges Natur ut till några hörn av världen för att träffa människor som i det stora eller det lilla arbetar för att vi ska kunna ta klivet ut ur fossilsamhället.