Vilhelmina röstar om Vojmån

UPPDRAGET * Den 16 november hålls det folkomröstning om Vojmån i Vilhelmina kommun. Vattenfall vill leda över Vojmåns vatten till en kraftstation i en annan dal.

Skribent Carl-Axel Fall

Naturskyddsföreningen säger nej till överledning. Elisabeth Öberg har kämpat för vattnen och gammelskogarna i Västerbotten länge. Hon belönades för detta på Riksstämman tidigare i år.

Hur är stämningen i kommunen nu inför omröstningen?

På försommaren var det bara utbyggarsidan som hördes. Det har vänt nu och jag tror att utbyggarna är besvärade. Vi demonstrerade på hembygdens dag och har hållit musikfest med artister som ställt upp gratis. Det kommer bra insändare på löpande band i tidningarna. Det känns bra.

Hur arbetar ni?

Vi jobbar mycket offensivt, har möten och annonserar. Väldigt många har blivit aktiva. Vi arbetar i hop med gruppen Vojmåns Vänner där prästen Ronny Tellbro är motor. Vi har fått med grupper som inte varit aktiva förut, skoteråkare till exempel. Jag upplever att Naturskyddsföreningens status har höjts. Nu arbetar vi på att få hit några tunga forskarnamn inför omröstningen.

Vilka är era främsta argument?

Sträckan är vårt sista större strömmande vattendrag här. Vi vill bevara det och inte se 6,5 mil stolt älv förvandlas till en rännil. Vår generation har inte rätt att skövla allt. Och vi behöver Vojmån för turismen. Vojmån är vår framtid. Harrfisket är rikskänt.

Tunneln ska gå under ett naturreservat och under Fatsjön. Jag har hört att även Vattenfalls experter är rädda för sprickbildning i berget. Vad betyder det? Kanske töms hela Fatsjön?

Hur kommer det omröstningen sluta?

Man är ändå lite osäker. Partipiskorna kommer att vina. Socialdemokraterna kan tvinga de sina att rösta för utbyggnad, centern är mer splittrad trots att kommunledningen är ivriga utbyggare. Ja, säker kan man inte vara.

Skribent Carl-Axel Fall