Okej att äta Östersjötorsk

Nu nås vi av rapporter om att torsken börjat återhämta sig i Östersjön. Kan vi börja äta torsk igen?

Klas Hjelm, naturvårdschef och expert på frågan på Naturskyddsföreningen svarar så här:

– Ja, vi kan, det har vi faktiskt kunnat göra tidigare också om vi väljer den kravmärkta krokfångade sorten från Barents hav. Nu säger vi också okej till en del Östersjötorsk.

Naturskyddsföreningen litar på forskarnas nya uppskattningar vad det gäller beståndet i östra Östersjön.

– Vi har tidigare alltid stött forskarnas rekommendationer och krävt att politikerna ska följa de vetenskapliga råden. Även om vi önskade att EU-politikerna dragit ner på kvoten med 10-20 procent med tanke på svartfisket accepterar vi nu att beståndet tål ett fiske. Då måste vi också säga att den torsken kan vi äta. Utvecklingen för det östra beståndet är hoppingivande, säger Klas Hjelm.

Han tycker att det inte alltid varit så lätt att säga nej till denna torsk tidigare.

– Forskarna har sagt att bestånden inte tålt något som helst uttag, men politikerna har ändå tillåtit fiske. De fiskare som då tagit sin tilldelade kvot av torsk har inte gjort något olagligt, inte varit några busar. Ändå har vi sagt nej, av hänsyn till bestånden. Det har förstås drabbat fiskarna. Men de ska veta att det hela tiden varit politikerna vi velat nå.

Nu är läget ett annat. I praktiken är det dock inte alls så lätt att hitta torsk från det östra beståndet i Östersjön. Fiskarna får mer betalt från torskälskare i Frankrike och därför hamnar det mesta av fisken där.

Att fisken är svårsåld i Sverige kan också bero på att Världsnaturfonden, WWF, håller fast vid sitt förbud för all torsk utom den Kravmärkta.

– Jag tycker det är svårt att förstå WWFs rödmärkning. Gult ljus vore rätt. Det betyder ju okej, men att man lätt kan ta fram bojkottvapnet igen, säger Sture Hansson professor i systemekologi vid Stockholms universitet.

Naturskyddsföreningen avråder fortfarande från att äta torsk från det Västra beståndet i Östersjön. Beståndet har minskat och kunskaperna om det brister.

Om man då går i butiken och ser att det står att torsken är fångad i den friska nordostatlanten – är det inte fritt fram då?

– Nej, den skulle jag inte köpa. Här krävs bättre ursprungsmärkning. Det kan finnas fisk från schysta bestånd här, som det i Barents hav, men också från hotade, som exempelvis det från Katte¬gatt. Torsk från Kattegatt ska man absolut inte köpa, säger Sture Hansson.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i