Vattenkraften igen

Skribent Carl-Axel Fall

ENERGI * Christer Borg, nyinflyttad Solleftebo, blev starkt engagerad i striden om Röån i Västerbotten. Engagemanget växte när han upptäckte att SCA, Vattenfall och en del andra storföretag har högsta beredskap för att bygga ut vattenkraften igen. Inte ens våra nationalälvar kan kännas säkrade.

Christer Borg var motorn bakom ett seminarium i hans hemstad om vattenkraften och energin i början av november. Under två dagar bjöds åhörarna på flera högklassiga föreläsningar. Naturskyddsföreningens Mikael Karlsson jämförde tilltaget att dämma vatten med att bränna bibliotek. Mikael Karlsson klargjorde att Naturskyddsföreningen inte tycker att elcertifikaten ska gälla för vattenkraft, vilket var precis vad Sportfiskarna ville höra.

Utmärkande för seminariet var att energifrågan breddades. Vid sidan av kunniga biologer och ekoturismföreträdare fanns här juristen från Kammarkollegiet Niels Leine. Christer Sanne talade om nya välfärdsmål och tidigare riksdagsmannen Ewa Larsson (mp) om energi och genus.

Göran Brynste pläderade för energieffektivisering och sa bland annat: ”Om du upptäcker att ditt gamla kylskåp gått sönder, är det bara att ropa hurra! Det nya kommer att spara mycket energi.”

Prästen Ronny Thellbro från Vilhelmina berättade om miljöfrågan med andlig ingång. Mycket kom förstås att handla om Vojmån, Thellbro är en av de främsta älvräddarna i Vilhelmina kommun. Två veckor efter seminariet kunde också Thellbro och alla andra kämpar för Vojmån njuta av segerns sötma. Folkomröstningen hade räddat Vojmån.

Skribent Carl-Axel Fall