Kyotomålet kan nås
Artikel 2009-1 Anders Friström

Industriländerna inom FNs klimatkonvention minskade sina växthusgasutsläpp totalt sett med 5,5 procent från 1990 och fram till 2006. Bland de länder som skrivit på Kyoto-protokollet har utsläppen minskat 17 procent. Chansen är därför god att dessa länder tillsammans klarar sina åtaganden om minskade utsläpp med minst fem procent under perioden 2008-2012.

Men målet nås främst på grund av sammanbrottet för det forna östblockets industrier i början av 90-talet, en unik engångshändelse som råkade inträffa strax efter basåret 1990. Under 2000-talet har utsläppen istället ökat, mest i de forna östländerna. USA ökade sina utsläpp med 14 procent.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson