Nationalstadspark i Visby

UPPDRAGET * Naturskyddsföreningen på Gotland föreslår en ny nationalstadspark i Visby, som alternativ till bostadsbebyggelse i värdefull närnatur.

Skribent Anders Friström

Nationalstadsparken föreslås omfatta det gamla militära övningsområdet Hällarna, omedelbart söder om stadsbebyggelsen. I ett senare skede kan även Galgberget, Botaniska trädgården, Vallgravarna och Strandgärdet norr om staden ingå.

Anncatrin Hjernquist är ordförande för Naturskyddsföreningen på Gotland.

Vad vill ni åstadkomma?

– För några år sedan tog kommunen över Hällarna efter militären. Här finns en massa fin natur alldeles intill staden: strand, klint, hällmark, lövskog och tallskog. Samtidigt är det byggboom på Gotland och kommunen har lagt fram planer på att bygga bostäder här. Vi vill komma med ett positivt alternativ för alla till exklusiva bostadsrätter med sjöutsikt. Hällarna är ett av de få sammanhängande grönområden som finns kvar i närheten av Visby och skulle bli en unik stadspark även i ett internationellt perspektiv.

Varför nationalstadspark?

– Det blir något för Visbyborna att flagga med och vara stolta över. Området är inte orört, men är ett grönområde med en mosaik av värdefull natur som vi vill ska vara tillgänglig för allmänheten. Nationalstadspark är ett instrument som passar väl in på området.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Byggherrarna tycker att vi lägger kalla handen över stadens utveckling. Politikerna lät imponerade men tvekar då byggplanerna redan har kommit långt. Många som hört av sig har varit positiva. Det är många Visbybor som är besvikna på hur grönområdena runt staden byggs sönder. Jag vet inte hur sannolikt det är att detta blir verklighet – det beror helt på kommunens intresse. Nu finns i alla fall ett alternativ för kommunpolitikerna och gotlänningarna att ta ställning till.

Skribent Anders Friström