Naturskyddsföreningen ökar – igen

FÖRENINGEN * Nu är vi över 184?000 medlemmar i Naturskyddsföreningen. Under 2009 är planerna att vi ska bli 200?000 medlemmar.

Skribent Anders Friström

Vid årsskiftet hade föreningen 184?141 medlemmar totalt, varav drygt 60 procent fullbetalande och resten familje­medlemmar, den kategori som ökar mest.

Nytt från och med 2008 är rullande medlemskap. Det innebär att man blir medlem för ett år framåt, oavsett när på året man anmäler sig. Målet för värvningen under jubileumsåret 2009 är att vi ska bli 200?000 medlemmar.

Att värva medlemmar är ett tufft arbete. Merparten nås via telefonvärvning.

– De flesta är trevliga när de hör att det är Naturskyddsföreningen som ringer, säger Maud Abrahamsén, telefonvärvare på föreningens kansli, även de som inte går med. Men det blir många samtal innan vi får napp. Folk är inte hemma, kan inte bestämma sig eller säger sig inte ha råd att gå med.

Klimatfrågan är en bra samtalsöppnare, som alla har en åsikt om. Men klimatkrisen har inte gjort det särskilt mycket lättare att värva. De flesta som blir uppringda har ingen förhandskännedom om föreningen och dess arbete.

– Ökningen av medlemstalet beror nog mycket på att vi jobbat effektivare, säger Maud Abrahamsén. Vi kan frågorna och är inte påstridiga, vilket gör att det blir bra ­samtal.

Utan telefonvärvningen skulle medlems­stocken snabbt krympa ihop, antalet som går med spontant i föreningen är mycket litet. Televärvarna ringer både på dagtid och på kvällarna. Återvärvning av gamla medlemmar som glömt bort att förnya medlemskapet är en viktig del i jobbet.

Skribent Anders Friström