Nej till kalktäkt i gotländska Bunge

MILJÖRÄTT * Miljödomstolen sa strax före jul nej till ansökan från Nordkalk AB om att bryta industrikalk i en ny stor täkt vid Bunge på norra Gotland. En stor seger för Naturskyddsföreningen.

Skribent Anders Friström

Bungetäkten skulle ha legat i hjärtat av den största sammanhängande alvartallskogen på ön, precis intill flera naturreservat, Natura 2000-områden och nyckelbiotoper. Naturvårdsverket har föreslagit området som ny nationalpark. Kalkbrytningen är samtidigt central för råvaruförsörjningen till svensk stålindustri och drygt 100 jobb ligger i potten. Stenen i bolagets nuvarande täkt vid Storugns räcker bara några år till. Det nya brottet skulle ha blivit Gotlands största, med en volym motsvarande hela Lilla Karlsö.

– Miljödomstolen har funnit att det faktiskt inte är tillåtet att spränga upp ett dagbrott stort som 170 fotbollsplaner mitt i ett nästan helt orört område med nattskärror, kungsörn och en lång lista med hotklassade arter, säger Naturskyddsföreningens miljöjurist Oscar Alarik. Domslutet kan dock inte ha varit lätt att fatta, med tanke på hur ont om jobb det är på Gotland.

Miljödomstolen säger nej med hänvisning till risken för påverkan av natur och grundvatten i omgivande naturskyddade områden och på vattentäkten Bästeträsk. Även om kalkbrytningen bedöms som mycket angelägen menar domstolen att naturvårdsintressena väger tyngre.

– Äntligen! Tur att miljödomstolen lyssnade på den starka och sakliga framställning som gjordes av myndigheternas och sakägarnas ombud. Vi ser detta som första steget till att området också avsätts som nationalpark, säger Anncatrin Hjernquist, ordförande för Naturskyddsföreningen på Gotland.

Sista ordet är dock ännu inte sagt om kalkstensbrottet i Bunge. Miljödomen har överklagats av Nordkalk AB.

Skribent Anders Friström