Torvutsläpp inte med
Artikel 2009-1

De globala utsläppen från utdikade torvmarker, tre miljarder ton koldioxid om året, är lika stora som utsläppen från all världens skogsskövling. Men de förblir till större delen utanför såväl klimatstatistik som åtgärder. Bara Indonesiens utdikade sumpregnskogar, som i stor skala omvandlas till oljepalmsplantager, släpper ut två miljarder ton om året. Att minska utsläppen från torvmarker är enkelt, det är bara att proppa igen dikena och låta vattnet komma tillbaka. Men dessa fakta förblir ännu så länge utanför diskussionerna. Wetlands International försöker föra in torven i klimatavtalet, men stöter på hårt motstånd. I förslaget om REDD, den nya skogsmekanismen i ett kommande klimatavtal, räknar man bara med det kol som finns i träden, inte med de stora mängder kol som finns under marken.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson