Broktagel stoppar vindkraft

SKOG * Knittarna i Dalarna är ännu ett gammelskogsberg som hotats av vindkraftbyggen. Nu skyddas det efter ingripande från Naturskyddsföreningen i Dalarna.

Skribent Anders Friström

Knittarna är ett berg med gammelskog söder om Idre som hotats av vindkraftsexploatering. Naturskyddsföreningen inventerade området förra året och fann rikliga förekomster av 23 rödlistade arter i det område där den planerade vindkraftsparken med tio verk skulle ligga. Bland artfynden fanns den starkt hotade svampen grantickeporing och laven långt broktagel.

Vindkraftsexploatören Nordex Energy skriver i sin projektbeskrivning att ”Knittarna har en för området typisk naturtyp. Området innehåller höga men inte unika naturvärden.”

– Det är direkt missledande, säger Rolf Lundqvist, en av föreningens skogsinventerare.

Länsstyrelsen i Dalarna har nu fattat beslut om ett provisoriskt skydd för Knittarna under tiden som ett beslut om naturreservat bereds. Länsstyrelsen menar att man måste väga nyttan med vindkraften mot de höga naturvärdena och skriver i sitt beslut att ”Knittarna har dokumenterat mycket höga naturvärden som uppenbart skulle lida oacceptabel skada av en vindkraftsexploatering.”

– Exemplet Knittarna visar hur farligt det är att oreserverat rulla ut röda mattan för vindkraften, säger Rolf Lundqvist. Visst är vindkraft är en bra energikälla. Men ett intresse ska inte få trampa på andra viktiga intressen. Det behövs konsekvensanalyser där naturvärden inte är lägre värderade än vindlägen. Det finns gott om hyggen att ställa verken på, men märkvärdigt få sådana lokaliseringar.

Skribent Anders Friström