Från slåttergille till gyllene salen

När Naturskyddsföreningen nu fyller etthundra stolta år blir det inte bara fest i Stockholms stadshus. Det firas också på många ställen ute i landet.

Skribent Carl-Axel Fall

NÄR GRÖNSKAN ÄR VÅRFRISK, blommorna som vackrast och abborrleken pågår som mest i Stockholms ström – då firar Naturskyddsföreningen stort. Den 16 maj smäller champagnekorkarna i Stockholms Stadshus. Kungen och kronprinsessan Victoria närvarar liksom EU-kommissionären Margot Wallström. Kattis Ahlström är konferencier och guidar gästerna mellan tal och underhållning. Det blir bland annat jazzig jojk av Sofia Jannok och mäktig körsång. Dans i Gyllene salen till häftiga Satin Dolls.

Blå hallen i Stadshuset rymmer cirka 1000 personer. De föreningsaktiva som samlas denna helg i huvudstaden för att hålla Rikskonferens har förtur till stadshuset. Det finns också en grupp inbjudna VIP-gäster, bland andra företrädare för internationella miljöorganisationer. Personal från föreningens kansli har en egen kvot. De cirka 550 platser som då återstår kan bokas av alla medlemmar i föreningen. Varje kuvert kostar 1 500 kr. Först till kvarn gäller. Se mer på www.naturskyddsforeningen.se.

Maarit Gustafsson håller i arrangemanget från kansliet. Hon väntar sig att det blir fullt.

– Jag tror att det kommer att bli balans på tillgång och efterfrågan. Det kostar ju en hel del. Kanske kan vi ta emot något fler än 1000 gäster, men smärtgränsen går där någonstans.

NÄR DET GÄLLER FIRANDET i övrigt har föreningen fört diskussioner framför allt med TV4 om en gemensam satsning. Vad som kommer ut av detta är i skrivande stund oklart, men något lär det bli.

Klart är det däremot att en kringresande fotoutställning ska tas fram där sex av landets främsta fotografer medverkar. Fotograferna har tilldelats var sitt ämne utifrån Naturskyddsföreningens prioriterade områden.

Fotograferna, som inte i första hand är naturinriktade, levererar tio bilder vardera, fem av dem väljs ut av en jury med naturfotografen Mattias Klum i spetsen.

Utställningen ska visas på järnvägsstationerna i Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö med start i augusti. När utställningen gjort sitt kommer bilderna att auktioneras ut i samarbete med tidningen Dagens Nyheter.

Dagens Nyheter är en samarbetspartner också i ett annat projekt. Tillsammans med tidningen ska Naturskyddsföreningen producera ett utbildningsmaterial som går ut till alla elever i årskurs åtta. Utbildningsmaterial ska också riktas till unga utanför skolan. Syftet är att öka medvetenheten om ekosystemtjänster och om mat och klimat för den växande generationen. I DN-samarbetet ingår också en rad förmånliga erbjudanden.

ETT ANNAT STORT PROJEKT blir samarbetet med Riksteatern som ska ge teaterföreställningar på cirka 25 orter för en familjepublik. Lasse Åberg och Janne Schaffer skriver en ny version av regnskogsshowen ”Banankontakt”. Vi får återknyta bekantskapen med Trazan och Banarne i den hotade regnskogen, nu spelade av unga skådespelare. Premiären sker i december och projektet rullar på en bra bit in på nästa år. Vid sidan av själva föreställningen kommer kretsar att visa upp sig på en rad nya sätt.

JUBILEUMSBOKEN 100 år av envishet kommer ut lagom till festen i Stadshuset. Boken berättar en hel del om föreningens spännande historia men den blickar också framåt i en rad ambitiösa spaningar. Boken är tänkt att vara en inspiration för den viktiga framtidsdiskussion som är så avgörande för föreningens attraktionskraft de närmaste åren. Jubileumsboken är en extra påkostad variant av den årsbok som givits ut varje år tidigare. (Läs mer på sidan 78).

Till hösten lanseras också ytterligare en bok med anledning av föreningens 100-årsfirande. Den heter Tänk om … och ska med en rad exempel berätta om den förändringskraft som finns när många människor börjar tänka och handla på ett nytt sätt.

VID SIDAN AV DETTA kommer föreningen att samarbeta med olika partners och sponsorer. I september hålls en temavecka ihop med Ikea. Naturskyddsföreningen medverkar med miljöutbildning av personalen mot att föreningen får visa upp sig, prata om smart belysning och ge annan miljöinformation.

Samarbeten med HM och Coop är också på gång. En spännande samarbetspartner är naturfotografen Mattias Klum som på sin community ”Expedition Sverige” på nätet kommer att presentera mycket av föreningens material om ”Barnens skogar” och ”Vilda grannar”. Sajten riktar sig framför allt till skolor.

Swedbank sponsrar föreningen. Bland annat går pengarna till en Östersjöturné med Briggen Tre Kronor där föreningen medverkar.

FÖRENINGEN KOMMER OCKSÅ att synas i olika sammanhang med politiska önskelistor som ibland presenteras ihop med partners. Ett ”klimatupptåg” till Köpenhamns­­mötet i december står högt på planeringsagendan.

ETT 100-ÅRSJUBILEUM är förstås också ett gyllene tillfälle för en folkrörelse att visa upp sig och bjuda in nya intresserade. Och just nu står många kretsar och länsförbund i startblocken för jubileumsaktiviteter. Det sjuder av firarlust och 2009 blir året då folkrörelsen verkligen behöver folk i rörelse. Drygt 70 kretsar eller länsförbund har sökt pengar för jubileumsfirande, 56 har fått stöd ur den jubileumsmiljon som tagits fram.

Redan har åtskilliga kretsar haft sina 100-årsfester i samband med sina årsmöten. Rikskansliet har tagit fram ett bildspel som ska kunna användas på möten och träffar. Många kretsar har också bokat in teatergruppen Sweet Dreams med sin nya föreställning Asfalt i paradiset. Deras turné börjar i mars och pågår hela året. Gruppen har gjort sig känd för bra teater och goda miljökunskaper i föreningssammanhang under flera säsonger.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i