Nej till vargjakt

MÅNGFALD * Naturvårdsverket har på regeringens uppdrag snabb­utrett tre knäckfrågor kring rovdjursförvaltningen. Verket föreslår bland annat en begränsad "förvaltningsjakt" på varg och järv utöver ren skyddsjakt. Miljörörelsen protesterar.

Skribent Anders Friström

Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden och rovdjursföreningen säger blankt nej till ökad jakt på varg och järv. Den svenska vargstammen består nu av ungefär 200 djur och är långt ifrån livs­kraftig.

– Redan en liten ökning av jakttrycket på dagens vargstam kan få ödesdigra konsekvenser. Det behövs istället fler vargar och nya djur med nya gener, om den inavlade och sköra varg­stammen ska klara sig, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturvårdsverket har också undersökt hur vargstammen ska kunna få en bredare genetisk bas. Den vilar i dag på gener från endast fyra individer och varg­arna är mer genetiskt lika än helsyskon. Endast två av 12 invandrade vargar de senaste 25 åren har överlevt länge nog för att kunna hitta fram till en varg­flock och para sig. Naturvårdsverkets recept för att underlätta för vargarna att vandra söderut, utan att bli skjutna eller trafikdödade, är dock endast jaktförbud och dialog med renskötare och jägare längs vargens möjliga färdvägar. Inplantering eller förflyttning av vargar avvisas helt.

Verket föreslår också att länsstyrelserna ska få ökad rätt att besluta om rovdjursjakt utifrån rovdjursstammarnas utveckling. Nationella bestånds­mål för arten måste vara uppfyllda. Lo- och björnjakt kan hanteras på länsnivå, medan beslut om varg och järv, för vilka det saknas beståndsmål, till större delen ska skötas från Naturvårdsverket.

Skribent Anders Friström