Renare stadsluft

Skribent Anders Friström

MILJÖRÄTT * EU-kommissionen tar till rättsliga åtgärder mot Sverige och nio andra EU-länder som bryter mot EUs miljökvalitetsnormer för luft. Det handlar om partikelföroreningar i luften för miljoner människor i 132 av Europas städer.

En av de gator i Sverige där luftkvalitetsnormerna överskrids allra mest är Hornsgatan i Stockholm. Sedan ett år tillbaka driver Naturskyddsföreningen de boendes talan i ett miljömål om rätten till ren luft. Föreningen pekade i sin anmälan på att normen för partiklar överskrids regelbundet på Hornsgatan, och att detta ledde till ökade risker för hjärt- och kärlsjukdomar, astma, allergier och förtida död för de boende.

– Hornsgatan är bara en av gatorna i Stockholm med hälso­farliga luftföroreningshalter, och Stockholm bara en av de städer i landet som överskrider miljökvalitetsnormerna. Vi anser att det behövs en rad resoluta åtgärder för att få bukt med luftmiljöproblemen, bland dem styrmedel för bättre vinterdäck och färre parkeringar i innerstaden, säger Mårten Wallberg, ordförande för Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Enligt EG-fördraget har EU-kommissionen rätt att dra ett medlemsland inför EG-domstolen om man inte följer unionens rättsakter. I slutändan kan det handla om böter för Sverige på miljonbelopp för varje dag som reglerna inte följs.

– Nu ökar möjligheterna att vinna i ärendet om Hornsgatan. Stockholms stad menar att de insatser man lagt fast i budget skulle räcka för att komma tillrätta med problemet, men det räcker inte med spolning, skyltar och trädplantering, säger Oscar Alarik, miljöjurist på Naturskyddsföreningen.

Skribent Anders Friström