Uppåt längs Vojmån

ENERGI * Den 16 november förra året stod det klart att miljövännerna vunnit striden om Vojmån i Vilhelmina. 53 procent av Vilhelminaborna ville ha kvar älven som den var. Hur är stämningen nu?

Skribent Carl-Axel Fall

– Fotfolket har accepterat utslaget. De ledande politikerna är kanske fortfarande lite sura, men mindre och mindre. De börjar inse att vi alla nu måste jobba åt samma håll för bygdens bästa. Jag tror vi får en bra sammanhållning, säger Hans-Gunnar Norman, aktiv i Naturskyddsföreningens krets i Vilhelmina och i föreningen Vojm­åns Vänner.

Vojmån är inte reglerad för vattenkraft i dag, men styrs ändå tidvis rätt hårt för att reglera flödet i Ångermanälven där Vojmån mynnar.

– Vi kommer att arbeta med att få gällande vattendom omprövad. Skulle vi få stopp på de toktappningar som sker nu skulle vi få ut mycket mera av våra fiskevårdsåtgärder. Ån skulle bli ännu bättre som fiskevatten, säger Hans-Gunnar.

Vojmåns Vänner arbetar nu med flera kreativa förslag att marknadsföra ån och redan i vår startas en kurs för 10-15 unga fiskeguider.

– Vi har ett bra läge här nu. Jag märker att turistföretagen är mer laddade. Vi har fantastiska naturrikedomar häruppe och vi har positiva människor. Turistnäringen ökar år från år. År 2007 var turism­inkomsterna 172 miljoner kronor, det motsvarar 54 heltids­tjänster. Det kan kanske synas som små siffror, men för oss är det faktiskt en hel del.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i