Återblick: 1950-1969

ÅTERBLICK * Atomkraften lyfts vid 50-talets slut som en möjlig lösning för att rädda älvarna och redan 1950 kan Stockholmskretsen stoltsera med kvinnliga exkursionsledare!

Skribent Eva-Lena Neiman

Vid föreningens 50-årsjubileum 1959 underhåller Povel Ramel på Skansen och Gösta Wallin önskar sig i högtidstalet bland annat en friluftslag för att ge stadga åt allemansrätten och en statlig institution, ett naturvårdsverk, en önskning som föreningen upprepat sedan 20-talet. 1964 inrättas Statens naturvårdsnämnd som 1967 ombildas till Statens Naturvårdsverk.

1952 siktas glädjande nog havsörn över Stockholms ström och Nybroviken. Nisse Linnman skriver Till havsörnens försvar i Sveriges Natur.

1953 kan man i Sveriges Natur läsa om fågelvård i holkar. Den som vill hjälpa de blivande häckarna genom att hålla efter deras blodsugande loppor, kan göra detta genom att samtidigt med rensningen bespruta eller bepudra holkarna invändigt med DDT …

1957 passerar medlemstalet 10 000! Föreningen har då ökat med 70 procent på två år.

1968 fridlyses äntligen alla vilda fåglar och däggdjur. Jakt är inte längre regel utan undantag, på fastställda tider.

Om pilgrimsfalken hade han, glädjande nog fel, den klurige författaren och föreningsmedlemmen Alf Henrikson, som i Aftonkvist 1966 skrev:

Inom överskådlig tid

Pilgrimsfalken skall snart vara borta, aldrig mera

skall glädje fylla vår blick och vårt bröst åt hans flykt.

Men flugorna lever och rönnbärsmalen och ängrarna

i allt resistentare stammar som hämtat kraft

likt de första kristna ur svåra förföljelsers fasor

och helt visst skall besitta jorden en vacker dag.

Den är då en blanksliten, nedsnaskad, fattig planet

vars mylla är nedsköljd i havet, vars skogar är tomma

på blommor och källor och fåglar och sommardoft

mellan högar av engångsglas kring tynande städer.

Nils Horney skriver 1959 i årsboken apropå den tilltagande trafiken. Man måste naturligtvis acceptera motorismen som rekreationsform.

Veterinär Karl Borg skriver i Sveriges Natur 1960 om fåglar som förgiftas av säd som behandlats med kvicksilver och andra gifter. Föreningen drar igång kampanjen Håll Sverige Rent mot nedskräpningen. Året efter kommer Rachel Carsons klassiska Tyst vår och biocidernas uppmärksammas på höstkonferensen. Miljöarbetet har kommit i en ny fas – med ny fasa.

Skribent Eva-Lena Neiman