Fyra miljökämpar hedras

FÖRENINGEN * Fyra nya hedersmedlemmar utsågs i samband med föreningens jubileum i maj: Malin Falkenmark, Anders Wijkman, Högni Hansson och Mats Karström.

Skribent Anders Friström

På Naturskyddsföreningens rikskonferens i Stockholm den 16 maj presenterades fyra nya hedersmedlemmar (förutom Wangari Maathai som utsågs tidigare och som presenteras i en separat artikel).

Malin Falkenmark är professor emerita och vattenforskare vid Stockholm Resilience Centre. Hon är en global auktoritet i vattenfrågor och har arbetat tvärvetenskapligt och med starkt engagemang för en rättvis fördelning av jordens vattenresurser.

Anders Wijkman är EU-parlamentariker och tidigare generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Han har länge arbetat utifrån ett starkt engagemang för miljö- och utvecklingsfrågor och knyter samman vetenskap, ekonomi och miljö på ett nyskapande sätt (se separat intervju i detta numnmer).

Högni Hansson är mångårig och legendarisk miljöchef i Landskrona kommun och har utfört ett gediget och viktigt miljöarbete, inte sällan i motvind. Han är en viktig förebild för många miljökämpar i landets kommuner.

Mats Karström är biolog och initiativtagare till skogsgruppen Steget före. Han införde nya sätt att hitta skyddsvärd gammelskog med hjälp av indikatorarter bland svampar, mossor och lavar. Karström fick också nyligen Art­Databankens naturvårdspris.

Skribent Anders Friström