Trädplanteare blir hedersmedlem

FÖRENINGEN * Wangari Maathai från Kenya, grundare av Green Belt Movement och mottagare
av Nobels fredspris 2004, har utsetts till hedersmedlem i Naturskyddsföreningen.

Skribent Anders Friström

Utnämningen skedde vid en ceremoni på föreningens kansli i samband med att Wangari besökte Stockholm i april.

Professor Wangari Maathai är både forskare, miljöaktivist, politiker och förkämpe för mänskliga rättigheter, särskilt då kvinnors rättigheter. Hon grundade Green Belt Movement för 30 år sedan, en organisation som fram till i dag fått fattiga kvinnor att plantera 30 miljoner träd, som ger människor ett bättre liv och minskar konflikterna kring mark och naturresurser.

– Jag accepterade glade­­ligen att bli hedersmedlem, sade Wangari Maathai. Naturskyddsföreningens verksamhet ligger nära det vi gör i Green Belt Movement. Det är en underbar ära, men praktiskt också, en hedersmedlem gör ju inget särskilt.

Hon får utmärkelsen för sitt hängivna och inspirerande arbete för miljöskydd, demokrati och fred, en stark förkämpe för hållbar utveckling i Kenya och Afrika.

Kvinnorna är fortfarande drivkraften bakom trädplanteringarna, som samlar in frön, sköter plantskolorna och planterar träden, även om trädplanterarrörelsen nu blivit en angelägenhet för både män och kvinnor.

– Männen kom in i bilden när de förstod att trädplantering ökade värdet på deras mark.

De klimatförändringar som redan börjat bli synliga i Kenya gör träden ändå viktigare.

– Vi måste skydda skogen för att behålla regnet, avslutar Wangari Maathai.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i