Återblick 1970-1989

Skribent Eva-Lena Neiman

Hot om vattenkraftexploatering av Vindelälven avvärjs flera gånger om. Den stora striden står 1970. Riksdagen säger äntligen nej till utbyggnad. 1987 skyddas älven enligt naturresurslagen.

1981 påpekar föreningen att kol och olja bör ersättas med förnybara energikällor för att hejda växthuseffekten.

Försurningsekretariatet bildas 1982 och 1983 konstaterar Christer Ågren i SN: ”Skogsdöden har nått Sverige.”

1985 genomför vi den första granskningen av partiernas miljöpolitik inför valet.

Bengt Hamdahl, föreningens ordförande, håller tal uppe på Taberg, 1975 vid föreningens årsmöte. 1986 samlar föreningen in 1700000 kronor och köper gruvrättigheten och berget räddas undan exploatering. I dag är det ett naturreservat med bland annat rik flora, sällsynta mossor, fladdermöss och strömstarar.

1983 frågar Mats Segnestam i SN: Känner Olof Palme till att hans egen regering nu (…) ägnar sig åt en systematisk nedtrappning, när det gäller Sveriges internationella miljöansvar och därmed Sveriges engagemang för de fattigaste folkens utkomst- och överlevnadsmöjligheter i framtiden?

Boken Handla Miljövänligt som kommer 1988 blir en storsäljare med upplaga på över 300000 ex. Med konsumentmakt-arbetet kommer också många nya kvinnor till föreningen.

1982 räknar Projekt pilgrimsfalk ut att varje falkunge som kommit på vingar sedan starten 1974 sammantaget har kostat 60 000. Summan inkluderar alla kostnader för projektet 1974-82.

Redan på 70-talet startar Fältbiologerna en kampanj mot fosfater i tvättmedel och får stöd av många inom föreningen. Förbudet mot fosfater kommer 2008

Temat för årsboken 1976 är Miljö för framtiden – vår miljö år 2000. Tage Danielssons dikt ”Onaturens kretslopp, fabriksarbetarfunderingar i sensommartid” (ur tankar från roten, Arbetaren 1975) finns med:

(…)

en tillväxt snabbare än tanken

den gläder investeringsbanken.

Min lilla del i vinstprogrammet

Är slammet.

Så industritillväxtprogrammet

Det känner jag igen på slammet

Och bruttonationalprodukten

På lukten.

På stämman 1977 föreslås att föreningen måste driva på ett kadmiumförbud. Förbudet genomförs 1982.

I årsboken 1976 medverkar en rad författare. Ingrid Sjöstrand skriver, profetiskt ”bara klimatet klarar sig” i en dikt som också publiceras i antologi ”Det hotade” som ges ut av LT i samarbete med föreningen. Sara Lidman skriver bl.a: Vi äter antagligen inte kött år 2000.

1989 startar föreningens egen miljömärkning, Bra Miljöval.

Skribent Eva-Lena Neiman