Barmarksåkning i Åre

MILJÖPOLITIK * Naturskyddsföreningen syntes verkligen när EU höll klimatmöte i Åre i juli.
Just när mötet öppnande genomförde aktiva ett skidlopp på barmark framför Åre station.

Skribent Carl-Axel Fall

Symboliken skulle visa att politikerna måste få till starka överkommelser, annars kan det i framtiden bli barmarkvintrar också på skidorter.

Förre medaljören i slalom och numera näringslivscoachen i Åre, Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, deltog. Han var också en av de lokala företrädare som ställt sig bakom föreningens klimatstafett.

Naturguiderna Pella Larsson och Malin Sahlin genomförde guidningar på Åreskutans fjäll­sluttning som visade på oroande klimateffekter. Guidningen blev ett inslag i SVTs Rapport på kvällen. Också de övriga aktiviteterna gick hem bra i medierna.

Inne det stora hotellet samlades EUs ministrar. Regeringen hade gjort vad den kunde för att öka optimismen och handlingskraften hos deltagarna. Kanske var det den brittiska ekonomen Nicholas Stern som blev mötets främste pådrivare.

– Ju mer vi förstår av hur vi kan möta framtiden, desto mer spännande blir det.

Han trodde att människan mycket väl kan klara leva med en förbrukning av 2 ton koldioxid per capita. Som akut åtgärd nämnde han behovet av att minska avskogningen i världen.

Skribent Carl-Axel Fall