Klimatstafetten rullar vidare

KLIMAT * Naturskyddsföreningen samlar sedan i våras stöd bland företag och kommuner för ett kraftfullt klimatavtal i Köpenhamn. Gensvaret är stort.

Skribent Anders Friström

Klimatstafetten inleddes i våras då folk från Naturskyddsföreningens klimatnätverk cyklade till föreningens 100-årsjubileum i Stockholm från Lund, Dalarna och Göteborg. Stafettpinnen lämnades vidare till riksföreningen, som under hösten driver kampanj på tio orter runt om i landet, Skara, Almedalen, Åre, Malmö, Sundsvall och Uppsala är redan avklarade. Närmast i tur står Stockholm, Umeå, Göteborg och Gävle.

– Tanken är att samla stöd för ett kraftfullt globalt klimatavtal i Köpenhamn. Med stöd från företag och kommuner blir det lättare för regeringen att driva på EU och de internationella förhandlingarna så att vi får det klimatavtal planeten behöver, säger Emma Lindberg, klimathandläggare vid Naturskyddsföreningens rikskansli.

De krav som föreningen vill ha stöd för är att i-länderna ska minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 40 procent till 2020 och att de ska ge ett kraftfullt ekonomiskt stöd till klimatinsatser i utvecklingsländerna – utöver biståndet.

Många företagsledare och politiker har skrivit under stafetten. Bland de över ett hundra företagen märks: Hemtex, HSB, Ikea, Indiska, KPA, Lindex, NCC, Swedbank, Svensk fjärrvärme och Veckans Affärer. VD:arna har skickat klimatstafettpinnen till andra företag, däribland Vattenfall, Fortum, SEB och hundratals andra.

I dagsläget är ett 70-tal ledande kommunpolitiker med i klimatstafetten. Alla riksdagspartier är representerade.

– Det är riktigt roligt att företagen har så bra koll på vetenskapen och vill driva på för ett starkt klimatavtal. Företagsledarna är också tydliga med att det egna klimatarbetet är bra för affärerna. Det politiska intresset för uppropet skär över alla partigränser, säger Emma Lindberg.

Skribent Anders Friström