Möt föreningen på Ikea

FÖRENINGEN * I slutet av oktober kan du möta Naturskyddsföreningen på närmaste Ikea-varuhus och lära dig mer om hur du kan spara energi och pengar i hemmet och vardagen.

Skribent Anders Friström

Torsdag till söndag i vecka 43, 22-25/10, har föreningen aktiviteter på landets alla sjutton Ikea-varuhus. Det är folk från kretsar i närheten och från föreningens rikskansli som informerar om energisparande och miljöfrågor.

Ikea samarbetar med Naturskyddsföreningen kring hundraårsjubileet.

– Ikea ligger långt framme i sitt miljöarbete, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Vi samarbetar gärna med dem. De når också väldigt många människor, Ikea Sverige har mer än 30 miljoner kunder varje år.

Föreningens folk kommer att ha aktiviteter vid utgångskassorna på varuhusen. Tanken är att kunna möta många människor och föra samtal om energi och miljö, samtidigt som man värvar medlemmar. En energifrågesport blir det också, liksom försäljning av den nya klimat- och energisparboken Tänk om.

I årets Ikea-katalog återfinns också ett antal energismarta produkter: den solcellsdrivna LED-skrivbordslampan Sunnan och ett brett utbud av lågenergilampor och snålspolande vattenkranar. Samtidigt med föreningens aktiviteter har företaget också lampveckor och marknadsför lågenergilampor.

– Vi kommer nu att helt sluta sälja glödlampor. Då är det viktigt att hjälpa våra kunder att göra bytet, säger Eva Stål, som arbetar med miljö- och socialt ansvar på Ikea.

Skribent Anders Friström