Naturen kräver mer

Skribent Anders Friström

Vi har redan släppt ut växthusgaser motsvarande tre graders uppvärmning, den maskeras bara av avkylande partiklar och av att koldioxid tas upp av haven och vegetationen. Det sade professor Johan Rockström från Stockholm Environment Institute, SEI, på ett klimatseminarium i riksdagen i maj. Han refererade till den nya forskning som kommit fram sedan den senaste rapporten från FNs klimatpanel och gav en bild av hur allvarligt läget är. Just nu följer utsläppen kurvorna för ett sexgradersscenario. Att försöka stabilisera koldioxidhalten vid 450 ppm räcker inte för att klara målet om maximalt två graders temperaturhöjning, förmodligen krävs en stabilisering vid 350 ppm, vilket är under dagens nivå på 389 ppm, och motsvarar utsläppsminskningar på mer än 100 procent till 2050.

– Nu förhandlar man om vad som är politiskt möjligt, inte vad naturen kräver, säger Johan Rockström.

Skribent Anders Friström