Passion eller pengar?

Vägen mellan författarens tankar och det läsaren upplever kan vara vindlande och kanske inte alltid förutsägbar. Författarens uttalade syfte kan hämma läsningen, men också ge oväntade reaktioner, reflekterar bokredaktör Eva-Lena Neiman.

Skribent Eva-Lena Neiman

Boken ”Stubbhult och en odalman – historien om Ingvar Jonsson” av Arne Ljungberg, Emådalens Naturskyddsförening, är en bok som till en början tyngs av plikten att utförligt redovisa bakgrund och syfte. Men den som orkar ta sig över dokumentationströskeln, får uppleva både människor från en tid som passerat och de starka ideella krafter som vårdat tradition och naturrikedom. Arne Ljungbergs historia visar också i sin lite trubbiga ton, vilket fantastiskt arbete som ligger bakom skyddet av gården Stubbhult och omgivningens rika natur. Ingvar Jonssons egna berättelser tillför en egen ton till boken.

ALLT ENGAGERAT naturvårdsarbete är sannerligen inte lönsamt – på kort sikt och i kronor räknat. Värdet är större. Vi behöver sannerligen tänkvärda böcker som den här för att vidga perspektivet i mediaracens tidevarv.

”Så sparar du pengar och hjälper miljön” av Sophie Hedenstierna, Bokverket, är på sitt sätt raka motsatsen till Stubbhultboken. ”Vad kan vara mer motiverande och konkret än pengar?” skriver Sophie, som skrev sin bok under sista gymnasieåret. Hon har på ett systematiskt sätt samlat råd och tips inom alla vardagens områden för att minska utsläpp och klimatpåverkan, men också räknat om effekten i privata insparade kronor. Det är bra och konsekvent genomfört. Att använda ekonomisk lönsamhet som drivkraft är helt ok. För många är pengar den enda moroten. För andra ett nödvändigt tvång. Jag önskar ändå att de som inspireras av Sophies driftighet också ser andra värden än lönsamheten. Det finns en djup tillfredställelse i att göra det kloka, utan belöning i pengar. Världen behöver handlingskraft, men också kärlek till tradition, natur och människor. För att förändra med tröga demokratiska processer, krävs det, tror jag trots allt, mer passion än pengar.

En kärlek till det hotade havet och skärgårdens invånare ligger bakom ”Det levande havet, Tärnskär i Östersjön” av Bengt af Geijerstam och Ylva Eggehorn, Gullers. De har lyckats hitta en balans mellan text och bild. Texterna innehåller både poesi, berättarlust och jordnära enkelhet som kompletterar de rena och vackra bilderna. Här finns lite av samma drivkrafter och känsla som i Stubbhultboken, men genomfört med, i bästa mening, professionella uttryck.

”Allt om allemansrätten, ett svenskt kulturarv” av Ingemar Ahlström, Hilmas förlag, är en saklig och kunnig och folkbildande bok om något av det bästa vi har, förutsättningen för att hålla vår kärlek till naturen levande genom tillgänglighet och upplevelser. Den bör genast köpas in av varje skola, bibliotek och alla som ordnar olika naturaktiviteter. Den ger stöd och tydlighet för alla som vill bevara allemansrätten, ständigt hotad av exploatering av stränder och en tilltagande konkurrens om skog och mark.

KUNSKAP BERIKAR naturupplevelser som i sin tur stärker miljöengagemanget. Naturskyddsföreningen försöker hålla naturanalfabetismen stång­en. En god hjälp är en serie små vackra böcker ”På jakt efter små djur i: Hus och trädgård, skogen, på havs­stranden och i sjö och å”, av Håkan Elmquist, Prisma. Vid första anblicken ser de ut som barnböcker, men de passar alla åldrar. För vuxna som inte tyckte om biologi i skolan, men som förundras över och är nyfikna på alla små kryp är böckerna perfekta. Bilderna är instruktiva och urvalet av arter lagom omfattande. Att böckerna är snyggt formgivna av den ursprunglige danska författaren och illustratören Peter Nielsen bidrar i allra högsta grad till pedagogiken. Drivkraften att göra det vackra är inget lyxigt självändamål, som det ibland kan verka i den ideella sfären, utan en funktionell del i en inspirerande helhet.

Skribent Eva-Lena Neiman