Återblick 1989-2009

Kungen kom på jubileumsfesten i år och drog ner skrattsalvor när han skämtade om hur fiffigt föreningen jobbat med att sälja utsläppsrätter.

Skribent Eva-Lena Neiman

1990 startar Projekt Levande Östersjö. CCB, Coalition Clean Baltic, bildas för samarbete med miljöorganisationer i Östeuropa. 2006 börjar algblomningen lägligt när politikerveckan i Visby inför valet inleds. Föreningen satsar på en Östersjökampanj med stor scen och partiledarutfrågningar varvade med gratiskonserter med kända artister som Mikael Wiehe, Joakim Thåström, Tomas di Leva och Tina Ahlin. Mediagenomslaget blir massivt. Politikerna lovar fosfatförbud och föreningen utses till Årets Opinionsbildare i Almedalen.

1990 hade föreningen 198 022 medlemmar.

Kulmen – hittills – nåddes 1992 med 200 072.

I dag drygt 180 000 medlemmar.

2001 ses havsörnen åter häcka vid Vänern efter nästan 100 år.

2002 bildas Internationella kemikaliesekretariatet som arbetar för målet ”En giftfri miljö i EU och globalt”.

2003 häckar pilgrimsfalken för första gången på flera decennier i Jämtland.

2006 häckar för första gången utplacerade vitryggiga hackspettar från föreningens avelsprojekt. I dag finns cirka 15 vilda vit­ryggar i Sverige.

Anders Turesson, numera regeringens chefsförhandlare

i internationella klimatfrågor, här som ung skogshandläggare på Naturskyddsföreningen 1990

1999 blir Sveriges Natur första tidning i Norden märkt med FSC

1993 publicerar Norrbottens-Kuriren en bild av föreningens dåvarande ordförande Ulf von Sydow som en ”Naturrambo”. En styrelseledamot, Margareta Ihse har i Sveriges Natur gått till angrepp mot styrelsen, som hon själv lämnar i protest. Hon beklagar en ”radikalisering” av arbetssättet och att forskarna blir färre. Ulf von Sydow tog kritiken med ro och fick medlemmarnas förtroende i ytterligare två år.

Att bjuda in vilda grannar i trädgården blev lika viktigt som att skydda det vilda i naturen.

1990 skriver föreningen under det första avtalet med Sida. Målsättningen är att under tre år knyta kontakter med organisationer i 19 länder. 2009 har föreningen ett 50-tal samarbetsorganisationer i cirka 30 länder.

Internationell prägel fick Miljövänliga Veckan med kampanjer om bananer 1995 och kaffe 1996. På ett år ökade Sveriges import av Krav-märkta bananer från 30 till 1200 ton per år! I dag finns över 20 olika sorter krav-kaffe.

1992 landar falken och miljömärkningen Bra Miljöval på butikshyllorna!

Skribent Eva-Lena Neiman