Djungelkojan på turné

UPPDRAGET ´Banankontakt är namnet på en ny miljö­musikal med Trazan och Banarne som har premiär
i Gävle den 3 december. Därefter visas 40 föreställningar runt om i landet fram till i mars nästa år.

Artikel 2009-5 Anders Friström

Projektet är ett samarbete mellan Riksteatern och Naturskyddsföreningen. Lasse Åberg har skrivit manus och Janne Schaffer musiken. Hanna Rüdeberg är Naturskyddsföreningens projektledare för turnén och de kringarrangemang som kretsarna genomför på turnéorterna.

Varför miljömusikal?

- Det är en familjeföreställning som på ett kreativt sätt tar upp ämnen som klimatkris, skydd av regnskogen, konsumism och vänskap - med poänger och tankeställare, både för vuxna och barn. Den handlar om Trazan och Banarne vars fridfulla liv med vännerna i djungelkojan hotas av Fröken Ökens framfart - hon vill såga ner alla träden! I musikalen blandas nyskrivet med gamla hits från Electric Banana Band.

Vad är syftet?

- Turnén med Banankontakt är en del av föreningens hundraårsfirande. Med hjälp av föreställningens dragningskraft vill vi med olika kringaktiviteter skapa diskussionsforum för viktiga miljöfrågor. De arrangerande kretsarna samarbetar med de lokala teaterföreningarna, vilket förhoppningsvis kan leda till fler framtida kultursamarbeten och ett ömsesidigt utbyte.

Behövs det mer kultur i Naturskyddsföreningen?

Ja! Kultur är miljövänlig konsumtion och ett enkelt sätt att väcka engagemang och nå ut till nya målgrupper. Det här är ett projekt som alla inblandade tycker är både kul och viktigt.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson