Få framsteg i New York
Artikel 2009-5 Anders Friström

Det gjordes inga påtagliga framsteg vid det klimat-toppmöte som FNs generalsekreterare Ban Ki-Moon bjöd in till i New York den 22 september. Över hundra statschefer var där men bland alla talen fanns få konkreta löften.

"Att misslyckas med att nå en bred överenskommelse i Köpenhamn vore moraliskt oförlåtligt, ekonomiskt kort­siktigt och politiskt oklokt", sa FN-chefen i sitt tal.

USAs president Barack Obama utlovade en ny era av förståelse för klimatproblemet och räknade upp alla de nationella initiativ på energiområdet som den nya administrationen vidtagit. Men de konkreta löftena uteblev. Obama vidhöll det amerikanska kravet på att u-länderna måste göra bindande åtaganden om utsläppsminskningar för att USA ska kunna gå med på ett avtal.

Maldivernas president, Mohammed Nasheed, sammanfattade problemet i ett nötskal: De rika länderna måste erkänna sitt historiska ansvar och anta ambitiösa minskningsmål, samtidigt som u-länderna förbereder sig för ett språng mot klimatsnål teknologi, finansierat av i-länderna.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson