Investera i natur

MÅNGFALD * En global studie av den biologiska mångfaldens ekonomiska betydelse, en "Stern-rapport" för mångfalden, har sjösatts av EU-kommissionen. Studien pågår fortfarande men i september släpptes en delrapport om mångfald och klimat.

Artikel 2009-5 Anders Friström

Rapporten skickar några budskap till klimattoppmötet i Köpenhamn: Risken är stor för en omfattande förlust av tropiska korallrev, vars ekosystemtjänster är värda 170 miljarder dollar varje år. Därtill är det viktigt med en bra överenskommelse om skogsskydd, både för skogen som kolsänka och för skogarnas alla andra ekosystemtjänster. En hektar regn­skog ger oss sammantaget ekotjänster värda i genomsnitt 6 000 dollar per år.

- Investeringar i ekologisk infrastruktur, exempelvis återbeskogning, skydd av mangrove och restaurering av våtmarker, kan vara mycket lönsamma, säger Pavan Sukhdev, ekonom från Deutsche Bank i Indien och ledare för TEEB-studien.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson