Ögonblickets magi

Intresset var stort för Naturskyddsföreningens jubileumsfototävling. 202 fotografer deltog med sammanlagt närmare 3 000 bilder. Vann gjorde Bengt Ove Birgersson från Sölvesborg med drömska och vackra bilder ur oväntade vinklar.

Artikel 2009-5 Anders Friström

"DET VAR INTE ALLS VÄNTAT, säger en glad Bengt Ove Birgersson, men det är kul att få en chans att visa upp sina bilder för andra. Min tanke när jag plåtar är att min bild inte ska bli en bland tusen andra. Jag försöker hitta bra ljus och placerar ofta motivet i ett hörn av bilden, med stora rena ytor i bakgrunden.

Kameran är med överallt, till och med när han går ut med hunden. Bengt Ove fotograferar nästan varje dag, ofta med morgon- eller kvällsljus och gärna hemma i trädgården. På helgerna ger han sig ut på äventyr i markerna.

Han processar inte sina bilder så mycket, bara lite beskärning och korrigering av vitbalansen. Kameran är en modern digital systemkamera, i likhet med nästan alla de andra vinnarna.

Tvåa blev Bror Johansson från Avesta med sina vilsamma, grafiska skönhetsupplevelser med renodlade mönster och former. Tredje pris gick till Ylva Sjögren, Nissafors, för hennes närbilder med dramatik, skönhet och humor.

Tävlingen premierade i första hand fotografer och fotokollektioner, enstaka bilder i andra hand. Särskilt premierades kreativa bildlösningar.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson