Svårt att fördela ansvar
Artikel 2009-5 Anders Friström

Industriländerna i Annex I-gruppen föreslår ett långsiktigt mål på 50 procents minskning av växthusgas­utsläppen till år 2050. I-länderna tänks minska med

80 procent och u-länderna med 20. Målet i sig är helt otillräckligt, men har ändå skapat skarpa protester från u-länderna. Eftersom befolkningen i u-länderna mer än fördubblas fram till år 2050 innebär det för dem i praktiken en minskning på 60 procent räknat per capita, medan befolkningstal och minskning i i-länderna beräknas stå still.

- Det är ett orättvist förslag som aldrig kommer att accepteras, säger Martin Khor från South Centre, som följer klimatförhandlingarna på nära håll. I-länderna har ett historiskt ansvar för de samlade utsläppen hittills. Det utrymme som återstår innan vi når farliga nivåer på klimatförändringarna måste för­delas rättvist. I-länderna kommer till år 2050 med det här förslaget att ha släppt ut 385 miljarder ton kol, 200 miljarder ton mer änsin rättmätiga andel baserat på andel av världsbefolkningen.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson