Fjällskog saknar tillräckligt skydd

SKOG * I dag skyddas stora delar av fjällskogen av skogscertifieringen FSCs regler. Men skogs­bolaget Bergvik Skog AB har visat att det är möjligt att komma runt reglerna.

Skribent Anders Friström

Den fjällnära skogen skyddas från storskaligt skogsbruk av naturvårdsgränsen som drogs av Naturskyddsföreningen 1988. Gränsen är inte lagstadgad utan är en del av den frivilliga FSC-certifieringen som alla Sveriges stora skogsbolag anslutit sig till. FSCs regler säger att det går att flytta gränsen om en lokal koncensusprocess, där bland annat Naturskyddsföreningens, länsförbund och berörd sameby godkänner det.

– FSC-reglerna innehåller en öppning och det var det som Bergvik utnyttjade, säger Rolf Lundqvist, Naturskyddsföreningen Dalarna.

Det var vad som hände i Härje­dalen 2003. Bergvik Skog AB fick då igenom en ändring av naturvårdsgränsen som innebar att de fick möjlighet att avverka tidigare skyddad skog.

När företaget sedan försökte få igenom en liknande ändring i Dalarna ville Naturskyddsföreningen i Dalarna först granska de områden i Härjedalen som påverkats av ändringen. De tolv granskade områdena visade sig alla vara nyckelbiotoper.

– Det är oroväckande, om man inte ser upp kan det hända på fler platser, säger Rolf Lundqvist.

Naturskyddsföreningen i Dalarna säger nej till en ändring av naturvårdsgränsen och vill också ha ett starkare skydd av den fjällnära skogen.

Skribent Anders Friström