Gör om Vattenfall

KLIMAT * Vattenfall fortsätter att investera i kolkraft och kärnkraft i Europa. Företaget släpper nu ut mer än 100 miljoner ton koldioxid årligen. Naturskyddsföreningen vill att regeringen gör om ägardirektivet till Vattenfall.

Skribent Anders Friström

I statens ägardirektiv till Vattenfall står det att företaget, inom ramen för affärsmässighet, ska vara det ”ledande i omställningen till en ekologiskt och ekonomiskt uthållig svensk energiförsörjning.” Men utomlands har Vattenfall fortsatt att investera i smutsig kolkraft. Företaget bygger två nya kolkraftverk

i Moorburg och Boxberg i Tyskland och köper även in gamla kolkraftverk i Tyskland, Danmark och Polen. Vattenfall är nu ett av Europas största energiföretag med ett sammanlagt koldioxidutsläpp på cirka 100 miljoner ton per år, långt mer än hela Sveriges utsläpp.

Helene Biström, vice vd på Vattenfall, berättade på Naturvårdsverkets klimatforum att Vattenfall under de närmaste tio åren kommer att inrikta sina investeringar på kärnkraft och teknik för koldioxidlagring vid kolkraftverk.

Naturskyddsföreningen är starkt kritisk till Vattenfalls agerande.

– Regeringen måste i ett nytt ägardirektiv förändra affärsidén för hela koncernen, bort från såväl nyinvesteringar i kärnkraft som kolkraft och försöken att lagra koldioxid, CCS. Frågan om att förändra ägardirektivet är inte ny. Den har legat länge hos regeringen. Nu är det dags att agera, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Föreningen presenterade i höstas tillsammans med Greenpeace och WWF ett konkret förslag till ett nytt ägardirektiv. Det innehåller ett förbud att nyinvestera i kolkraft, både i Sverige och utomlands:

”Vattenfall och dess dotterbolag skall bedriva energiverksamhet, som står i överensstämmelse med de av riksdagen antagna miljömålen. Vattenfall skall vara det ledande företaget i omställningen till en ekologiskt och ekonomiskt uthållig energiförsörjning inom samtliga de geografiska områden, där bolaget är verksamt. Vattenfall skall inom tio år ha genomfört en övergång till hållbar el- och värmeproduktion inriktad på förnybara energikällor.”

– Det är pinsamt för Sverige och oförenligt med regeringens uttalade miljöambitioner att tillåta statens kraftbolag att bygga nya kolkraftverk i Europa. Trots att endast tre procent av svenska folket vill se investeringar i mer kolkraft tillåter regeringen att statliga Vattenfall storinvesterar i ny kolkraft, säger Svante Axelsson.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i