Kommuner sluter upp bakom klimatavtal

KLIMAT * 42 svenska kommuner har bestämt sig för att gå längre än EUs klimatmål. De har tillsammans med mer än 900 städer världen över skrivit under Borgmästaravtalet.

Skribent Aurora Holmgren

Avtalet är ett initiativ från EU-kommissionen. De städer och kommuner som skriver under avtalet förbinder sig att nå längre än EUs mål att minska koldioxid­utsläppen med 20 procent, öka energieffektiviteten 20 procent och öka andelen förnybara energikällor till 20 procent till 2020. Hittills har över 950 städer undertecknat avtalet, de flesta i Europa men även en del i andra världsdelar.

Först i Sverige med att underteckna avtalet var Örebro den 22 april 2008.

– Vi ligger långt fram i vårt klimatarbete, det kan vara därför vi var först, förklarar Petter Arneback, chef för Klimatkontoret i Örebro.

Örebro kommun hade redan innan de skrev under satt som mål att nå en 40-procentig minskning till 2020. Därför innebär inte avtalet så mycket nytt. Det är snarare ett sätt att underlätta arbetet och bli del av ett internationellt nätverk där man kan ta hjälp av varandra.

I november hölls en ceremoni i Linköping där 25 svenska kommuner och städer undertecknade avtalet. En av dessa var Hässleholm.

– Många säger att det är ett omöjligt mål. Då är det viktigt att visa att det går, säger Sven-Inge Svensson, miljöchef på Hässleholms kommun.

Även Hässleholm hade redan egna klimatmål som var i linje med Borgmästaravtalet så undertecknandet innebär främst att kommunen skärper fokus och blir noggrannare med rapporteringen.

Skribent Aurora Holmgren