Ställ om Värmdö

Framtiden blir som vi planerar den. Med andra visioner får vi ett annat samhälle. På Värmdö tänker vi arbeta för att ställa om till ett fungerande lokalsamhälle.

Värmdö är en kommun utanför Stockholm. En skärgårdskommun med 10 252 öar. En pendlarkommun med 37 200 invånare. Med två externa köpcentra och hundra­tals brott mot strandskyddslagen. Nu ska kommunen få en ny översiktsplan. Åren 2010-2030 ska den gälla. Samhällsbyggnadschefen presenterar arbetet med planen. Det börjar bra: ”Klimat” nämns som en viktig faktor. ”Hållbart” nämns på två ställen, i kombination med byggande och livsstil om jag minns rätt. Sen kommer själva kartan. Hoppsan, en ny väg! Men hur hänger det ihop? Den befintliga vägen räcker inte till? 400 nya lägenheter? Jamen, om vägen ska gå där passerar den ju rakt igenom Hemmesta sjöäng och Storskogen, båda i direkt anslutning till tätorten där lägenheterna ska byggas – vill inte människorna som flyttar in använda strövområdena, som människorna som bor där i dag gör?

Framtiden har väntat länge nog. Om inte vi tar hand om den kommer andra att göra det, enligt Adlai Stevenson, en amerikansk politiker. Vi skapar framtiden. Hur vi tänker om framtiden påverkar hur vi handlar i nuet: om vi pratar med grannen, vad vi köper till middag, om vi bygger vägar eller cykelbanor. De som nu planerar framtiden tror att den kommer att vara ungefär som i dag om tjugo år, fast mer. De tänker att Värmdö kommer att fortsätta vara ett ställe man åker hem till men bort från när man behöver jobba – alla på en gång, fast fler. Om man planerar för det – då blir det ju så. En självuppfyllande profetia. Med det sättet att tänka kanske vi snart inte har någon framtid?

Det behövs tydliga alternativ, för att kommunicera omställningen till det kolsnåla lågenergisamhället. Vi måste ge dem visioner! Vore det inte roligare att planera för ett fungerande lokalsamhälle, där man både kan bo, jobba och träffa sina vänner? Ett samhälle med hög resiliens som klarar de kriser som kommer – ekonomiska och ekologiska – utan att kollapsa? Ett tryggt och kreativt samhälle där vi kan jobba tillsammans, inom de ekologiska ramarna, för att producera mat och energi. 2011 ska översiktsplanen vara klar. 2010 startar ”Transition Värmdö”. Framtiden får utvisa vilket som hade mest inflytande.

Pella Thiel, ordförande, Naturskyddsföreningen i Värmdö